/ home / fietsen / midi jacobs / naar huis

Fietstrip 2011 - van Tours naar huis - 17 t/m 28 juni

Terug naar Tours en de fietsbrug over de Loire. Dan wordt het wat lastiger want het is spits. Wat nog niet gemeld is, is dat we de Jacobsroute tegen het boekje in rijden, dus soms met eenrichtingsverkeer te maken hebben waar we niet in mogen. In de ochtendspits is het dan wel eens improviseren en lopen. Bij Rochecourbon komen we in iets rustiger vaarwater maar ook hier moet wat gelopen worden: op deze dag meer dan alle voorgaande dagen tevoren.Chateau Renault belooft in de naam een kasteel maar we zien het niet. Rond half drie draaien we door de prachtige stadspoort van Vendôme. We worden naar de camping aan de rand van de stad verwezen. Na opzetten van de tent gaan we terug de stad in om alles te bekijken en boodschappen te doen. Op de camping komen wat buien voorbij, waardoor we de tent in moeten vluchten. Morgen wordt het vlakker meldt een pelgrimsfietsers die uit het noorden komt.

Zaterdag 18 juni gaan we naar Bonneval, een rit van 67 km. We steken de Loir (zonder e) over. Een paar dreigende luchten en buien doen ons rond half negen schuilen. Daarna houden we het droog tot koffietijd. Die plek vinden we in Cloyes-sur-le-Loir.Tussen buien en schuilen door zien we mooie kastelen. We nemen de tijd voor Chateaudun met zijn gigantisch kasteel midden in de stad. Na in de buurt van de Loir door de velden gereden te hebben komen nu de hellinkjes. We komen Bonneval binnen, zo te zien een leuke plaats, maar met dit wisselvallige weer willen we eerst de tent op hebben staan. Dat lukt maar de was krijgen we die avond niet droog. Tegenover ons een andere Jacobs fietser. We zien er steeds meer.

Zondag 19 juni hebben we gemikt op een korte etappe om Chartres uitgebreid te kunnen bekijken. Maar 44 km. Terug in Bonneval is ook op zondag de bakker open. Je moet iedere dag vers brood kunnen kopen! Het is koud. We hebben zowel fleece als regenjas aan. Het is rustig deze zondagochtend. In Chartres moeten we uiteraard een beetje zoeken en de weg vragen. De Marokkaanse uitbater van een winkeltje kampeert blijkbaar niet maar een oudere man weet het precies. Hij kan het alleen niet 100% aan ons overbrengen, waardoor we het elders nog eens vragen, maar we komen er. Vinden een goede plek op het tentveld van deze drukke camping. 's Middags gaan we de stad in en bezoeken de kathedraal een een van de andere kerken. Terug op de camping vinden we alles in goede orde. Dat schijnt wel eens anders te zijn op deze camping, maar dat wisten we nog niet toen we de stad in gingen.

Maandag gaan we naar Goussonville met een natte start.We raken er aan gewend en accepteren het weer zoals het komt.Net als in Tours is het verlaten van Chartres in de spits geen pretje. We fietsen op plekken waar we beter hadden kunnen lopen. In St. Prest kunnen we de route volgen of een Franse velo route die in de zelfde plek uit moet komen. We kiezen voor het laatste en dat is een uitstekende keus.In Maintenon zien we de restanten van een aquaduct dat Louis XIV in Versailles van water moest voorzien.We vinden een mooi plekje voor lunch en ook om te overnachten op camping Canada. Hier is tussen de huisjes een veldje voor fietsers en wandelaars, met mogelijkheden om overdekt te koken. We praten met andere fietsers op weg naar het zuiden en een wandelaar, die op weg is naar Santiago. Vlakbij bivakkeert een hele fietsgroep van Cycletours op weg naar Pamplona, wel met bagagevervoer.

Het is 21 juni. We gaan naar Henonville, weer een korte etappe. We dalen af naar de Seine en gaan die over, een teken dat we een behoorlijk stuk noordelijker komen. De oversteek is in de ochtendspits geen pretje. Niet alle auto's zijn blij met ons, maar snel is de rust terug en ook het weer knapt op. We zien de zon weer. We vinden in Vigny koffie en boodschappen. Weer komen we zo'n prachtige wasplaats tegen en om half drie staan we voor de poort van de camping, waar ook veel huisjes staan. De poort is dicht en een bord geeft aan dat de poort maar enkele keren per week een paar uur open is. Wat is dat nu? Gelukkig komt er na 10 minuten een jongeman die de poort opendoet en uitlegt hoe het zit. We krijgen een code voor het hek en een mooi plekje tussen heggen bij een groot grasveld. Hier raken we in gesprek met een Jacobsfietser op weg naar het zuiden, iets dat de meesten doen. Later komen er nog twee die net als wij naar huis gaan. Lekker relaxend sluiten we deze dag af.

Woensdag 22 juni kan de langste etappe van deze trip worden: 108 km. Dat zal van het weer en onze conditie afhangen. In het begin lijkt het daar nog niet op. We "genieten" deze ochtend van veel regen, maar dan begint het op te klaren als we in Estrées-St.Denis zijn. We doen boodschappen en lunchen zittend in een beschut hoekje van de kerkmuur, proberend iedere zonnestraal te pakken. Versterkt gaan we verder richting Compiegne, weer langs de graanvelden. We kruisen de A1 naar Parijs en in het zonnetje gaan we op Compiegne af, waar mogelijk onderdak is. Onze energie reikt echter verder. We hebben er zin in gekregen en mikken op Ourscamps waar een kampeermogeijkheid bij een abdij zou moeten zijn. Na een mooi stuk langs water en door bos komen we in Ourscamps aan en vragen bij de VVV naar deze camping. Die is niet bekend. Wel zien we op steenworp afstand een winkeltje bij wat de abdij kan zijn. Daar maar eens vragen en bingo. Men heeft plek voor ons op een veldje bij de abdij, mooi ommuurd, waar we ons installeren. We moeten zelf maar zien of we iets willen en kunnen bijdragen en dat doen we. De zon is gaan schijnen. We hebben stoelen en een enorme partytent, die op het terrein staat beschikbaar. Hier stallen we de fietsen voor de nacht.

Eindeloze graanvelden begeleiden ons op weg naar Honnecourt, zo'n 80 km. De korte etappes zijn nu afgelopen. Over het weer zullen we het niet hebben. We rijden op een gegeven moment over het jaagpad langs het Canal de St. Quentin. Half vier zijn we in Honnecourt. De camping moet achter de kerk liggen. Een rondje rond de kerk levert niets op maar als we iets doorrijden zien we de ingang. Het is een camping met een barretje en je kunt er goed kip eten. Dat doen we 's avonds.

Vrijdag 24 juni finishen we heel dicht bij België. Sameon is onze bestemming.Het is koud maar niet onvriendelijk weer. We zijn nu in het brongebied van de Schelde, die als een bescheiden stroompje parallel aan het Canal de St. Quentin loopt. We klimmen uit het rivierdal en zijn rond half negen in Cambrai, waar we in het leuke bijna Vlaamse centrum koffie drinken en wat kaarten kopen, schrijven en versturen.Wat later ontmoeten we diverse fietsers, van wie sommigen de Jacobsroute gereden hebben. Dan komen we door Wasnes au Bac. Dat is een historisch punt. Hier kwamen we in 2009 doorheen uit de richting Boulogne. Het rondje Frankrijk is hiermee voltooid, maar we zijn nog niet thuis. We vinden een plek voor een warme lunch en de camping in Sameon heeft een paar plekken voor fietsen. Hier spreken we een Nederlandse fietser, in zijn eentje op weg naar het zuiden.

Na een aardige dag gisteren overheerst vandaag weer de regen. Bij de bakker in Sameon vinden we wat we nodig hebben en even later gaan we de grens over. We komen langs de Schelde naar Tournai te rijden. Dat blijkt een drukke troosteloze stad te zijn die we snel verlaten. Ons boekje heeft het niet meer over hellingen dus verwachten we een vlakke etappe. Dat valt echter stevig tegen. Een café komen we onderweg ook nergens tegen. Lessines heeft ons ook niet veel te bieden. Daarna komen we langs de Dendre of Dender te rijden, heel plezierig, en vlak voor Geraardsbergen komen we in Vlaanderen en is er direct een terras waar we iets kunnen gebruiken. We passeren tientallen vissers die met een wedstrijd bezig zijn. Camping De Gavers kennen we van 2000. Drukke boel maar op het tentenveld zijn we de enige. Het is eindelijk droog geworden, grijs en windstil.

Zondag 26 juni. Nog steeds grijs als we verder gaan langs de Dender.Bij Aalst gaan we eraf, maar na enkele slimme draaien komen we op het traject van een oude spoorlijn: heerlijk fietsen tot Steenhuffel. Onderweg lekkere koffie met een advocaatje op een drukbevolkt terras. Die Belgen weten waar we aan toe zijn. We zien de enorme contrasten in bouwstijlen en wat er allemaal mag in Belgie, waarna we op Mechelen aankoersen en door een van de stadspoorten het centrum bereiken. De lucht breekt open en het wordt zelfs warm. Tijd voor een Leffe! Het is even zoeken naar de ingang van Domein Roosendael, waar we kamperen. Het is een geweldige natuurcamping, waar we zo te zien de enige gasten zijn. Onder de bomen. Picknickbanken. Formidabel (duur, maar je krijgt er wel wat voor terug).

Het warme weer van gisteren krijgt deze dag een vervolg. Rap zijn we op pad langs de Belgische kanalen, waarnaast bijna altijd een goed fietspad te vinden is. In Lier maken we een stop. Dit is zo'n leuke plaats. We bewonderen de Zimmertoren met de klokken en vinden een terras van een bakker in het opgebroken centrum. Hier raken we in geanimeerd gesprek met enkele vaste klanten. We gaan ten oosten van Antwerpen langs en het wordt meer dan 30 graden, waarbij schaduwplekken schaars zijn. Langs de Mark gaat dat iets beter. Zo komen we Nederland binnen en vinden de camping in Ulvenhout, waar hier er daar een plekje voor een tent is tussen de (sta)caravans. We zullen tot de avond moeten wachten voor we hier schaduw hebben, maar vinden in ieder geval een plek om te zitten. Hier zijn recentelijk veel fietsen gestolen vertelt men ons. Naast de hitte niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Dinsdag 28 juni komen de laatste 70 km. naar Rotterdam. We zijn voor half zeven al op pad en rijden door een stil Breda en landelijk naar Lage Zwaluwe. In het westen zien we dreigende onweerswolken. Die komen op ons af als we over de Moerdijkbrug rijden. We voeren het tempo op om voor de buien in Dordrecht te zijn. Bij onweer over een dijk rijden lijkt ons geen goed plan. Het lukt ons niet helemaal. In Dordrecht zuid worden we gepakt en schuilen onder een viaduct. In de stad nemen we koffie en daarna de pont naar Alblasserdam. Hierna gaat het richting Kinderdijk, waar we bij de molens een wereldfietser tegenkomen met wie we een praatje maken.Hij is op weg naar Scandinavië maar heeft plannen met enkele andere continenten. We wensen hem veel succes en ronden dan de laatste 10 tot 12 km. naar huis af. Om kwart voor een zitten de 2025 km. erop. Wat een tocht!