/ home / fietsen / midi jacobs / canal du midi

Fietstrip 2011 - Canal du Midi & Garonne - 2 t/m 9 juni

Beetje onbestendig weer als we om half zeven opstaan, ontbijten en in Colombiers op zoek gaan naar de bakker. Daar vinden we onze pains complet en chaussons aux pommes. We maken foto's bij de brug over het Canal en gaan het jaagpad op. Dat valt tegen. Hobbelig met gras en stenen. Het gaat erg langzaam. Apart is het stuk waarbij het Canal door een tunnel gaat om een heuvel te passeren. Soms loopt er een weg langs het kanaal en dan pakken we de weg. Dat is de enige bruikbare aanpak. Er komen veel plezierjachten voorbij, de meeste via verhuur. Soms is de weg te druk en gaan we beschut door de vele platanen over het onverharde pad. Onze camping in Mierepeisset ligt wat van het kanaal af zodat we, nu het stevig regent, een verhard wegdek kennen. Op de camping is de receptie gesloten. Het gaat hier vooral om verhuurbare mobil homes. Voordat we onze tent op een natte vieze plek moeten opzetten komt er iemand naar receptie en kunnen we voor 27 euro een mobil home huren. Doen we! Omdat het Hemelvaardag is zijn de winkels gesloten en moeten we onze eerste "noodmaaltijd" in stelling brengen, maar daar is hij voor meegebracht.

We maken ons huisje zo goed mogelijk schoon en hebben op de kaart de wegen gevonden die parallel aan het kanaal lopen. Dat lijkt ons beter en zo. We kunnen nu iets meer tempo maken. Het weer is vandaag iets beter, hoewel nog tamelijk koud. We vinden snel een winkel. Graanvelden en wijngaarden wisselen elkaar af op de route. Na de lunch vinden we in Badens een schijnbaar gesloten bar tabac. Ze zijn wel open en we kunnen koffie krijgen. We installeren ons op een paar stoeltjes buiten en vertellen waar we mee bezig zijn.Bij de Ecluse de Trèbes zijn er weer meer mensen, ook op het kanaalpad waar wij ook opgaan. Er is nog modder waar je moet oppassen of even afstappen, maar het is te doen, al is het langzaam. Zo bereiken we via een wat betere sectie van het pad Carcassonne. Een fruitwinkel levert ons wat we nodig hebben en de gps wijst ons naar de camping die ruim buiten het centrum ligt. De lucht dreigt enorm. Gelukkig regent het pas als we gegeten hebben en alles opgeruimd. We maken kennis met een Engelse fietser al aardig op leeftijd die hier zijn tour onderbreekt.

Zaterdag 4 juni hebben we een rustdag om Carcassonne te bekijken en vooral de citatel op een heuvel. Er is daar ontzettend veel te zien en het is een prima onderbreking van de trip in deze regenachtige, koude omstandigheden. We bezoeken kasteel, kerk en vinden een leuke plek voor lunch, voordat we teruglopen naar stad voor nog wat boodschappen en weer naar de camping, waar de lucht 's avonds vanuit het oosten weer dichttrekt.

Zondag 5 juni is Avigonet onze bestemming, 70 km. verder. We hebben uitgerekend dat we maar 10 km. onverhard hoeven te rijden, maar dat worden wel gedenkwaardige kilometers.We zoeken eerst succesvol maar later minder succesvol onze weg uit Carcassonne. Moeten aanwijzingen vragen en komen dan op een in principe drukke weg, maar op de zondagochtend valt dat nogal mee.Daarna is het genieten van geweldige uitzichten bij een wisselende bewolking.We passeren weer een aantal van de vele sluizen in het kanaal. In Alzonne komen we een kleine supermarkt tegen, zeer nuttig op de zondagochtend. Daarna een zeer steile klim, maar die zijn hier tamelijk kort. Castelnaudary is een prachtig stadje, waar we op een brocante nog wat koffie en water kunnen kopen en een wat meer verhard deel van het pad op kunnen. Als die sectie ophoudt hebben we geen alternatief en moeten we de modder in. Dat wordt een uurtje lopen met de fiets aan de hand. Als we daarmee klaar zijn vinden we een plek waar we water kunnen krijgen. We poetsen de fietsen zo schoon als mogelijk. We passeren deze dag het hoogste punt van het Canal en gelukkig begint later op de dag het verharde deel van het pad en dat blijft zo tot La Réole. Opluchting. De camping is prima en we kunnen onze spullen drogen. Leuk gesprek met een Engels stel met hond.

Maandag gaan we naar Grisolles. De afstanden worden intussen wat langer. Door het betere wegdek kan dat makkelijk .Vandaag ruilen we het Canal du Midi voor het Canal de Garonne, dat de gelijknamige rivier parallelt. We komen nu in de buitenwijken van Toulouse. Dat betekent erg goed opletten om de route vast te houden. We doen boodschappen en vinden een terrasje voor koffie, waar iemand druk bezig is met gokken op de paardenraces. De Fransen gokken zo te zien wat af. We komen langs het standbeeld van Riquet, de bouwer van het Canal du Midi. Dan zijn we bij het Canal de Garonne, dat we eerst door een industriegebied volgen. Dan wordt het rustiger en vinden we een plekje voor lunch. Het spoor volgt het kanaal een lange tijd. Via een aquaduct kruisen we een van de rivieren die in de Garonne uitkomt. Rond half vier komen we bij de terrassencamping van Grisolles aan. We kopen een fles rosé en installeren ons op een plek met picknickbank.

Dinsdag 7 juni begint na wat regen in de nacht grijs. We houden het gedurende de ochtend droog. De paden langs het kanaal zijn hier wat hoger en we hebben mooi uitzicht. We zien een paar bevers in het kanaal. Net buiten Montech is een hellende sluis met een machine om boten met water en al de hoogte van 5 sluizen omhoog of omlaag te brengen. Dat moet er spectaculair uitzien als er een boot voorbij komt. Net voor Moissac moeten we de Tarn kruisen. Een 365 meter lang aquaduct zorgt daarvoor. We nemen de tijd om daar te fotograferen. In het historische en mooie Moissac hebben we koffie, doen inkopen en lopen door het prachtige dorp. Als we een bankje zoeken om te lunch worden we getracteerd op een stortbui. Dan maar een overdekt steegje. De regen zet door. Verderop schuilen we onder een overdekte marktplaats bij het kanaal en verkassen naar een café als een aantal andere schuilende fietsers ook op het idee komt. Redelijk verzopen komen we op de camping van Valence d'Agen aan. Hier vinden we in wind en regen een enigszins geschikt plekje.

Woensdag 8 juni hebben we een wat drogere etappe en komt 's middags de zon er weer bij. Bij Agen kruisten we met een 540 meter lang aquaduct de Garonne zelf. Een behoorlijk contrast vormde de kerncentrale van Golfech achter prachtig goudgeel graan. Koffie en boodschappen doen we Sérignac s/ Garonne, een leuk dorp waar we Purée de Pruneaux kopen, een lokale specialiteit. We letten blijkbaar niet goed op want we rijden de afslag naar de camping voorbij. Geen nood, wat verderop moet er nog een zijn. Die in Damazan blijkt echter nog niet open te zijn. Er is stromend water en de toiletten werken maar we wagen het er niet op. We zullen in Damazan wel vragen. We worden verwezen naar Aguillon. Die camping, 7 km. uit de route moet open zijn. We versterken ons met wat lekkers en gaan op pad. Drukke weg, geen pretje. De camping is lastig te vinden. Staat niet goed op onze kaart. Daar aangekomen blijkt ook die dicht. Aan de overkant ligt een hotel. Dat is onze redding. Gaat om 17 uur open. We benutten de tijd om de tent te drogen op een grasveld vlakbij. Een zeer vriendelijke beheerder zorgt dat we een goede kamer hebben, de fietsen een plekje vinden en we 's avonds voor heel weinig geld kunnen eten. Even wat luxe, maar alternatieven zijn er niet.

Donderdag 9 juni is de laatste, redelijk korte dag langs het Canal. We kunen vroeg ontbijten en via een rustige alternatieve route komen we weer bij het kanaal uit. Het is lekker rijden over het verharde pad. We zullen het gaan missen. Wel altijd opletten bij de hellinkjes die we over moeten om een weg te kruisen, of juist onder de brug door, vlak langs het water. Le Mas-d’Agenais is een erg leuk dorp met een oude wasplaats, veel loemen, en een leuk café waar we koffie drinken, rondkijken en boodschappen doen op de oude overdekte markt. Bij Pont de Tartifume bereiken wij onze volgende mijlpaal. We verlaten het Canal de Garonne en koersen naar La Réole, onze bestemming van vandaag. Het dorp ligt op een helling en de camping vlak voor het dorp aan de oever van de Garonne, een prima plek om te staan. 's Avonds lopen we het dorp in met een aantal mooie oude gebouwen. We drinken wat op het terras van het café. Morgen gaan we de Jacobsroute opzoeken.