/ home / fietsen / midi jacobs / naar Tours

Fietstrip 2011 - naar Tours - 10 t/m 16 juni

Vrijdag 10 juni rijden we de brug over en vanuit La Réole de hellingen op, het binnenland weer in. Onderweg komen we een hond tegen, die bijna 10 km. met ons meeloopt. "Die vindt zijn weg wel terug" is het antwoord van iemand die we vragen hoe daar mee om te gaan. In Sauveterre, een heel leuk dorpje, raken we hem kwijt. Op het plein, omzoomd door overdekte bogen doen we koffie en boodschappen. We komen hier op Piste Cyclable Japébie. Dit is een oude spoorlijn naar Bordeaux, omgetoverd tot een prachtig 55 km. lang fietspad, waarvan we 20 km. kunnen gebruiken. Dat is heerlijk fietsen met af en toe wat vals plat. Als we vlak bij de Jacobsroute zijn lunchen we en slaan dan rechtsaf richting St. Emilion. We zitten dan midden in de wijngaarden. Bij St. Emilion gaat het miezeren. We lopen omhoog door het toeristische dorp en even er buiten vinden we een overdekt terras om te schuilen en iets te drinken. We gaan langs prachtige oude kasteeltjes en kerken naar Minzac, waar plek is voor wat tenten. Heel rustig, picknickbank. Prima zo.

Zaterdag 11 hebben we maar 38 km. te doen. Dat komt met de afstanden tussen campings wel eens zo uit. Het is erg fris maar licht bewolkt en dus goed fietsweer. Het terrein is erg afwisselend met ook wat bos. In Pizou pauzeren we. In Servanches zien wij een vrij oude kerk met een bel in Spaanse stijl, gehangen in een holle ronding op het dak. Langs onze route zien wij ook een paar koeien tussen de bomenrijen die waken over hun pas geboren kalfjes.Om half twaalf komen we St. Aulaye binnen en doen uitgebreid boodschappen voor het geval we zondag niets tegenkomen. De beoogde camping blijkt dicht en we worden verwezen naar Bonnes, 5 km. verder. Dat blijkt niet nodig. Een kilometer verder is een camping a la ferme die wel open is en waar we een prima plek vinden, vlak bij een vijver met veel kikkers. Dat zullen we nog wel merken tijdens de nacht. We kunnen een paar stoelen lenen van een niet gebruikt mobil home en hebben een middag en avond om te relaxen. 's Nachts hebben we regelmatig een kikkerconcert.

Zondag gaan we 72 km. verder naar Angoulème Airport, een dag met 750 verticale meters, voor ons een echte klimdag. Opnieuw begint de dag met weinig bewolking, maar het zal grijzer worden met soms een spatje regen. In Ronsenac, een leuk plaatsje, drinken we koffie bij Jimmy's. De wijnbouw heeft plaatsgemaakt voor graan, mais en zonnebloemen. We hebben wel zin een zondagse Franse lunch, maar onderweg komen we nergens een restaurant tegen. Dus wordt het weer brood eten met het lekkers dat we bij ons hebben. We komen twee Vlamingen op een tandem tegen op weg naar Santiago de la Compostella. Ze hebben problemen met de fiets zoals gebroken spaken en moeten voorzichtig rijden. Tegen vier uur 's middags komen we in de buurt van het vliegveld en zien een bordje richting camping, maar ook allerlei verkeersregelaars. Er is een wielerwedstrijd gaande en wij moeten over het parcours om onze camping te bereiken. Dat blijkt geen probleem en zo krijgen wij ook onze aanmoedigingen. De camping is heel eenvoudig, maar voldoet. De kosten vallen mee. Een beheerder is nooit langsgekomen. Wel zoemden de vele bijen door de bloesems van de boom waar we bji stonden.

Maandag 13 juni gaan we naar Charroux, ook niet zo'n vlakke etappe. In Brie vinden we een geweldige bakker waar we ons tussendoortje en brood kopen. In St. Agneau zien wij een prachtige begraafplaats met grote grafmonumenten. Ook een perfecte bank naast een warme muur om onze chaussons-aux-pommes op te eten. Het is Tweede Pinksterdag, ook in Frankrijk een feestdag. In Nanteuil-en-Vallée zijn enkele restaurants maar het is pas elf uur. We hebben koffie bij een plek die een grote trouwpartij verwacht en bekijken de muren, donjon en tuin van een 12de eeuwse abdij daar. Ook Charroux heeft een mooi centrum met een toren van Pisa. Het is intussen prachtig weer geworden. We vragen naar de camping maar het kost wat moeite om die te vinden. Uiteindelijk blijkt het een aire naturelle, een park met bescheiden sanitaire voorzieningen. Niet alleen bescheiden maar ook vies. Het moet maar. We zetten onze tent op en krijgen later bezoek van een 90+er die zijn hond hier uitlaat. We raken in gesprek met hem. Afgezien van een enkele visser en wandelaar is het een rustige plek.

Dinsdag 14 juni komen we door Poitiers, een grote stad met een mooi oud centrum. Eerst vinden we in Charroux de bakker en bewonderen de oude overdekte markt. Eén fel klimmetje en dan is het meer vlak fietsen door de velden. We komen enkele fietsers uit Nederland tegen, de de route naar Santiago doen of een deel ervan.In de buitenwijken van Poitiers begint het te regenen maar dat duurt niet lang. Gps en kaart brengen ons naar het centrum waar een een overdekt terras vinden voor een warme lunch. Hierna hangen we een poosje de toerist uit en zoeken dan de route weer op, die ons naar de eindbestemming Fontaine brengt, maar de werkelijke plek van de camping is Chasseneuil, aan de overkant van de rivier. Het is een redelijk goed bezette camping maar verder prima en op loopafstand van het dorp, waar we eerder onze boodschappen deden. 's Avonds in het zonnetje maken we een wandeling door het dorp, dat zijn verleden goed in ere houdt.

Bij half bewolkt en een lekkere temperatuur weer koersen we de volgende dag richting onze bestemming: Nouâtre. We komen hunebedden tegen en bij Vieux Poitiers de restanten van een Romeins amfitheater.We hebben de wind mee en bereiken tegen 12 uur Dange-St.-Romain, waar een slager is. Het is lunchtijd en hier zijn enkele plekken waar we dat zouden kunnen doen. De eerste plek is niet zo geschikt, maar bij de tweede, een Logis de France, is de kok bereid onze fietsen een veilig onderkomen te geven en genieten we van een perfecte lunch.We houden hierna de wind mee. Onderweg komen we door Pussigny waar een openluchttentoonstelling van grote schilderwerken is. Om vier uur zijn we in Nouâtre, waar we een compleet lege camping zien. Hij is toch niet dicht? Net niet. Hij is vandaag open gegaan en wij zijn de eerste gasten en de enige. 's Avonds lopen we langs de Vienne, de rivier waar de camping aan ligt.

Donderdag 16 juni is onze bestemming Tours, waar een oud-collega woont, die we gaan opzoeken. Onderweg komen we door Ste-Maure-de-Touraine, waar driftig aan de D910 werd gewerkt die dwars door het dorp loopt. Daar is een bakker. De track in de gps wijkt af van de route in het boek. Hierdoor missen we een van de bezienswaardigheden, een oud Hospitium. Na het verlaten van de drukke D128 zijn we wat hoger op een plateau in de velden. We komen door Veigne, een leuk dorp, waar we boodschappen doen en buiten het dorp aan de rivier een plek voor lunch vinden. Ook de camping ligt hier leuk, maar we moeten verder. We bereiken het centrum van Tours en het station. Met de fiets aan de hand vinden we de kathedraal, die we bezoeken. We lopen door wandelgebied en vinden een geweldig theehuis waar we iets gebruiken. Dan zoeken we de Loire op en het fietspad erlangs om onze bestemming voor de avond te bereiken in La Ville-aux-Dames, iets ten oosten van Tours.