/ home / fietsen / groene valleien route / week 3

Groene Valleien route 2009 - 22 t/m 26 augustus

De lucht is grijs als we de 22ste opstaan. Het weer ziet er dubieus uit, maar het is niet koud. Deze zaterdag komen we al rond 8 uur in Trier aan, waar de winkeliers bezig zijn hun winkels en terrassen op orde te krijgen. We zien een bakker en scoren wat lekkere dingen zoals een Apfel Plunder voor als we echt trek krijgen. Met de fiets aan de hand verkennen we het centrum en de Porta Nigra. We drinken koffie maar de Illy automaat werkt niet goed en het is zeer slappe hap, de tweede poging is beter. Hierna is het wat zoeken naar de route via een industriegebiedje. Daar vinden we een Aldi waardoor we gelijk boodschappen voor de rest van de dag inslaan.

Uiteindelijk komen we tussen rivier en wijngaarden te fietsen en klaart het op. Het wordt een prachtige dag.We komen veel dagjesmensen op de fiets tegen en ook wat meer bepakte fietsers die een paar dagen langs de Moezel fietsen en in hotels, etc. verblijven.Net voor Kues vinden we een goed plekje op de camping vlak bij de rivier. De buren hebben een kat, maar wel aan de lijn.

Zondag 23 augustus mikken we op Cochem. Prachtige mist over de rivier versluiert de zon. Eerst komen we langs Bernkastel, dat we rond half acht al bereiken. Het is nog erg stil daar als we foto's van deze pittoreske stad maken. Een poosje later vinden we een prachtig terras voor koffie. Deze lange dag snijden we een stukje van een slinger in de rivier af door over de heuvels te gaan. Pittige klim maar de spieren zijn het na Frankrijk nog niet verleerd. We komen in het drukke Cochem aan, waar we besluiten om in de stad wat te eten, weer op een terras met uitzicht. We wandelen daarna door het oude centrum. Vervolgens steken we de Moezel over om wat verderop een camping te vinden die plek voor ons heeft. Het stelt niet veel voor en de grond is keihard, maar dat moet maar een keer.

Maandag 24 augustus zijn we voor zeven uur al op pad, een record. We hadden alleen de binnentent staan, dat scheelde met opruimen. Het is weer geweldig fietsen en na 40 km. slaan we om 9.30 uur proviand in bij een bakker waar we ook koffie kunnen drinken in Lehmen. Ook Winningen is een schilderachtig dorp, waar een dame onze prestatie bewondert. We komen Koblenz binnen, stoppen op de brug nog een keer om Moezel en Rijn te kunnen zien en pakken dan het Rijn fietsboekje erbij.

Nu hebben we niet altijd fietspaden maar toch een rustige route. Wel is de kwaliteit van het wegdek soms wat minder vooral door boomwortels. Half in de middag vinden we een schaduwrijk terras voor thee en een biertje. Dan rijden we het laatste stukje naar Rheineck waar een camping moet zijn. Die vinden we na een klimmetje iets van de rivier af. Het is er rustig, maar je kunt er wel een wijntje krijgen. Een plek onder een boom zorgt voor de broodnodige schaduw.

Dinsdag 25 augustus komen we langs Remagen, waar we de bruggenhoofden zien van de befaamde brug uit WW2. Ook komen we langs Bonn. We steken met een pont de Rijn over om een poosje op de andere oever te rijden. Nu hebben we het onweer en wat zware regenbuien die we al vreesden. Gelukkig wordt het weer droog. We rijden door enkele industriegebieden en kunnen we de dag afsluiten op de camping bij Rodenkirchen, net onder Keulen. Als Ton doucht, valt er weer een stortbui, waarop we besluiten de tent te verplaatsen naar een iets hoger gelegen plekje op de camping. Heel dampig wordt het even voor negenen donker.

Woensdag 25 augustus besluiten we na ong. 1200 km, dat het nu wel mooi geweest is. De tent is zijknat. Als we alles ingepakt hebben rijden de zeven km. naar centrum Keulen en kijken rond bij het station. Daar kopen we kaartjes voor ons en de fietsen naar Aken. De Duitse regionale treinen hebben ruime voorzieningen voor fietsen. Na een uur stappen we uit en ploegen door een opgebroken centrum naar de weg naar Vaals. Hier rijden we verder naar Maastricht met onderweg nog een pittige klim. In Maastricht kopen we opnieuw kaartjes en in de loop van de middag komen we na ruim 1200 thuis.