/ home / fietsen / groene valleien route / week 2

Groene Valleien route 2009 - 16 t/m 21 augustus

Op de 16de kunnen we kiezen: de volgende camping ligt of op ong. 40 km. of op meer dan 80. We besluiten voor het eerste. Het is tamelijk warm bovendien. Zo hebben we wat meer tijd om te fotograferen. Er zit één flinke klim in deze route, maar daar zijn we intussen aan gewend. Slechts één boulangerie komen we op deze dag tegen. Die verkoopt ook wat eten in blik. We hebben het maar ingeslagen op deze zondag. In Signy-le-Petit blijkt de camping op en rond een groot voetbalveld te liggen. Onder de bomen bij een stroompje vinden we weer een beste plek. En dat voor 5 euro. 's Avonds een wandeling door het dorp.

Maandag 17 augustus is de volgende korte etappe naar Day (Dajie). Gelijk bij vertrek boodschappen gedaan. Dan wat klimwerk en vooral rustige weggetjes. Wat dat betreft zit deze route prima in elkaar. Onderweg vinden we geen plek voor koffie. Steeds meer zaken gaan dicht op het platteland. Helaas. Rond lunchtijd bereiken we de camping (a la ferme). De acceuil is dicht dus zoeken we maar een plekje onder de pruimenbomen. Tijd om koffie te drinken, was te doen. 's Avonds wandeden we naar het dorp en voerdn de paarden.

Doulçon is de bestemming de volgende dag. We gaan richting Maas.We rijden daarna langs de Aisne, maar wel vaak erboven, waardoor er af en toe geklommen moet worden. Dit wordt goedgemaakt door de mooie vergezichten die we vanaf de hellingen hebben. Alle gewonnen hoogte verliezen we helaas weer als we terug gaan naar het water.
We zien vaak mooie kerken onderweg en combinaties van Mairie en Ecole. Pas in Grandpré is er weer een winkel en een café met wat stoelen buiten. Voor 4,60 euro hebben we twee prima bakken koffie. We slaan gelijk het avondeten in: pasta, chorizo, paprika en ook extra brood, sinaasappels en bananen. Met dit extra gewicht mogen we gelijk klimmen naar
Marcq. De laatste kilometers zijn weer makkelijk. Camping is een heel gedoe met een meer maar als de dagjesmensen weg waren wordt het prima toeven daar.

Woensdag 19 augustus is de laatste dag in Frankrijk. Onze bestemming is Lahage in België. De dag start met een mooie mist over de velden. Ook gaan we nu richting Ardennen en komen dus op wat hoger terrein.We bezoeken de citadel van Montmedy en komen tussen koffie en lunch in Avioth aan. Een uitnodigend restaurant biedt een lunch voor 14 euro. Eerst maar koffie en de kathedraal bekijken. Ter plekke constateren we dat nog nergens in Frankrijk geluncht hebben. Dit is het moment, ondanks de warmte. Het is heel lekker. We hebben voldoende kracht opgedaan voor de lange klim naar Lahage, die overigens niet erg steil is. De Ferme Lambert heeft een kampeerwei bij bomen, die na vieren schaduw geven. Het is een klein rustig paradijsje.

Donderdag 20 zijn we vroeg op pad voor weer een warme etappe, bijna vlak op een plateau van bijna 400 meter hoogte. We gaan op weg naar Luxemburg. Vrij snel daarna gaan wij de grens met Luxemburg over richting Clemency. Grappig is dat een Luxemburgs bord “Chaussee fortement deformee” meldt, maar het wegdek is veel beter dan het slechte wegdek waarover de Belgen helemaal niet waarschuwen! Via slimme wegen en fietspaden word je onder de stad Luxemburg door geleid om uit te komen in Alzingen, waar een heel nette camping staat. We mogen op een veldje met picknickbank staan en naast ons is een grote familie hun plek aan het optuigen. Als de wind toeneemt en onweer op komst is beginnen ze haast te maken. Aan de ene kant van de camping plenst het en bij ons is het vrijwel droog. Over lokaal weer gesproken.

Vrijdag 21 augustus zullen we het eind van de route bij de Moezel in Wormeldange bereiken. Er zijn mogelijkheden om via Ardennen naar Maastricht te rijden of via de Eifel naar Roermond. Wij kiezen ervoor om de Moezel te volgen. Het is wat onstabiel weer deze dag.Nog een klimmetje rest ons en de gps houdt ons op het goede spoor, zodat we kunnen afdalen naar de Moezel. Uiteraard maken we daar een foto en vervolgen onze route langs de Moezel, nu gebruikmakend van de Duitse boekjes van Bikeline.

Onderweg vinden we een terras voor koffie. Het is zwaarbewolkt. Zo komen we bij Konz, waar de Saar in de Moezel loopt. Bij de VVV vinden we het boekje over de Saar route en besluiten 's Middags Saarburg te bezoeken, een goeie keus en een leuke, oude stad. Onderweg hadden we al een camping langs de Saar gezien en besluiten daar op de terugreis uit Saarburg te overnachten. De Groene Valleien zitten erop. Kijken wat Moezel en eventueel Rijn ons te bieden hebben.