/ home / fietsen / loire oude wegen / week 2

Fietstrip 2013 - St. Père-sur-Loire naar Ligney-le-Chatel - 18 t/m 24 juni

Dinsdag 18 juni - Een korte etappe vandaag, 42 km. naar Chatillon-sur-Loire. Het ontbijt is karig omdat we gisteren geen bakker konden vinden. Goed dat we nog wat galettes achter de hand hadden. Onze fietsende Engelse buurman moet met zijn fiets naar de fietsenmaker omdat zijn voorderailleur niet meer werkt. Die moet er zijn aan de overkant van de rivier in Sully. Die plaats heeft een schitterend chateau, dat we gekozen hebben voor de voorpagina van ons reisboek. Hier is gelukkig een bakker en welvoorzien kunnen we op pad. De route gaat vandaag over verharde en onverharde paden langs de Loire. In St. Gondon komen we een bar tabac tegen en gaan lekker op het terras zitten voor de koffie. Een fietsend Engels echtpaar uit East Anglia komt bij ons zitten en we praten over het genot van fietsen en wisselen ervaringen uit. Het wordt weer een warme dag. Onderweg vinden we een winkel met een Marokkaanse eigenaar. Hij vraagt waar we vandaan komen en weet dat Rotterdam een burgemeester heeft van Marokkaanse afkomst. We komen bij Briare uit bij het kanaal dat de Seine met de Loire verbindt en steken via het pad langs dit aquaduct de Loire over. Mooi rijdend langs een ander kanaaltje komen we tenslotte bij de camping uit. Die lijkt gesloten of verlaten. Toch is het sanitair gewoon open. Achter de dijk vinden we een rustig plekje met uitzicht op een groot papaverveld. De rust is betrekkelijk door de agressieve muggen die ons de rest van de dag de tent in jagen. Er arriveren nog enkele andere gasten. 's Avonds komt de beheerster van de camping langs om geld op te halen.

Woensdag 19 juni - 64 km. scheiden ons van de bestemming voor vandaag: La Chapelle d'Anguillon. Dat ligt in het "binnenland", dus weinig Loire vandaag. Het is erg mistig bij vertrek. Chatillon heeft een bakker dus die zorg is weg. We klimmen flink en boven bij een watertoren is de mist behoorlijk dik. Het is een prima afwisseling met de rivier. Deze route zit goed in elkaar. Deze routeboekjes zijn echt goed. Na een rit door een donker bos vinden we koffie in Blancafort waar een stokoud hotel is. De eigenaresse, ook niet meer zo jong, heeft een pot koffie staan, verwarmt de melk in de magnetron en zet ons twee ouderwetse bakken slobber voor. Op de tv zien we iets van overstromingen in het zuidwesten van Frankrijk. Regen dreigt, maar valt in bescheiden mate. Daarna heeft Aubigny-sur-Nère een leuk centrum waar we boodschappen doen en op weg gaan om een lunchplek te vinden. Twee oude, bemoste bankjes bij een verwaarloosd pétanque veld lenen zich daar goed voor. Zo versterkt konden we gelijk calorieën verbranden op de 7% klim. De camping had weer aangename verrassingen. Zo te zien was er een nieuwe eigenaar en die sloofde zich uit om het ons naar de zin te maken. We konden telefoon en ipod opladen, hadden onder een afdakje bij het sanitair de beschikking over stoelen, tafel, waterkoker, magnetron en oven. Dan heb je verder niet veel nodig. Ja, misschien nog een flesje wijn. Die hadden ze bij de receptie: een Menetou-Salon. Lokaler kun je het niet krijgen. 's Avonds vanuit de achterkant van de camping krijgen we zicht op het chateau van deze plaats.

Donderdag 20 juni - St. Thibault ligt aan de Loire, zo'n 67 km. fietsen en daar gaan we naar toe. Door eerdergenoemde faciliteiten op de camping kunnen we snel ontbijten en zijn om 7.15 uur al op pad. Vandaag moeten we veel klimmen en dalen door bos en over rustige wegen maar het is goed te doen. In Ivoy hopen we boodschappen te kunnen doen maar het dorp lijkt uitgestorven. Menetou-Salon dan maar. Hier zien we na wat verkeerd rijden het chateau en vinden een bakker en kort daarna een terras dat net wordt ingericht, voor ons op het juiste moment. Door de hellingen hebben we prachtige vergezichten en we beginnen de wijnbouw weer te zien. Logisch, want we zijn op weg naar Sancerre dat op een heuvel boven onze eindbestemming ligt. Prachtige oude kerkjes, dorpjes en boerenerven brengen ons naar onze bestemming. We klimmen bij Sancerre naar het hoogste punt van de trip tot nu toe en krijgen mooi maar wat nevelig uitzicht op Sancerre. Helaas houden we het niet droog vandaag en na de boodschappen moeten we in de regen de tent opzetten. Gelukkig wordt het weer wat droog en we lennen twee tuinstoelen van het plastic vakantiehuisje achter onze tent, dat niet bewoond lijkt. Dat blijkt toch wel het geval maar het is een van de medewerkers van de receptie, die ons ook nog een tafel aanbied. Dat is te veel luxe en gedoe. Die stoelen zijn voldoende en we zetten ze de volgende ochtend netjes terug.

Vrijdag 21 juni - Vandaag fietsen we de hele dag langs de Loire naar Nevers, zo'n 71 km. Eerst maar de Loire-brug over en lopen om het spitsverkeer niet te hinderen. We lopen nog even door in het natte gras om via een zijweggetje de gezochte rust te vinden en de Loire weer op te zoeken. Het is erg fris maar we zijn daar goed op gekleed. We komen bij Pouilly-sur-Loire, waar we op de kop af 10 jaar geleden ook doorheen kwamen. We zien geen winkels en weten dat we langs Charité komen, een grote plaats en mikken daarop voor bakker en koffie. De zon komt door en met de wolken geeft dat prachtige reflecties op de rivier. Charité ligt aan de overkant. Via een smal voetpad lopen we langs een steendrukke weg met veel vrachtverkeer dat centimeters naast je rijdt. Op een terrasje komen we bij. Het hier en daar wat natte wegdek door de regen van afgelopen nacht nodigt de slakken uit de weg over te steken. Een gevaarlijk experiment vinden we. In Marseilles-les-Aubigny vinden we nog een Alimentation winkel waar we wat fruit kopen. De winkel ligt langs een mooi kanaal met haventje. Na de lunch komen we bij het Canal Lateral de la Loire uit en dat is onze gids naar Nevers. Een aftakking gaat naar de jachthaven van Nevers dat een paar honderd meter van de camping ligt. Hier krijgen we een plek op het laagste veld toegewezen van de Nederlandse jongedame op de receptie. We doen boodschappen aan de overkant in de levendige stad, die 's avonds nog veel levendiger wordt door het zonnewende feest. Dat duurt tot in de kleine uurtjes. Dat moeten we samen met wat verdwaalde dronken jeugd op de camping maar voor lief nemen. Geen camping die we de volgende keer weer in onze planning zouden opnemen.

Zaterdag 22 juni - We zijn overgeschakeld op routeboekje 1 van Langs Oude Wegen. Veel historisch moois op deze dag, waarbij we naar Guipy gaan. Eerst bekijken we de kathedraal van Nevers waarvan de toren in de steigers staat. Een Fransman helpt ons op een handige manier de stad uit. Het is fris, jasjes aan. Vandaag zijn er diverse onvermelde hellingen, dus uitdagingen genoeg. De chaussons-aux-pommes, die we in Balleray na zo'n 20 km opeten, geven ons daarbij de nodige energie. De track volgt in tegenstelling tot de Loire route het boekje trouw alleen vandaag op een klein stukje na waarbij de track een onverhard pad helling op zoekt. Wij houden het boekje aan, ook helling op, maar beter te doen. In Premery drinken we koffie en doen uitgebreid boodschappen in de Carrefour, want morgen is het zondag en niet duidelijk wat we dan kunnen kopen. Mooie vergezichten weer, mooie kerken en begraafplaatsen. De Eerste Wereldoorlog is dan niet ver weg als je de grafopschriften en monumenten ziet. Een paar km. voor Guipy houden we onze ogen open voor de camping naturelle maar die zit aan de andere kant van het dorp, gerund door een ambitieus Nederlands echtpaar dat een landgoed aan het opknappen is. Onder de kersenboom hebben we een mooi plekje. De zon schijnt en het is rustig. Er zijn tafels stoelen, alles wat we nodig hebben. Genieten hier. 's Avonds horen we in de verte muziek uit het dorp om de langste dag te vieren. 's Nachts steekt plotseling een storm op en valt er een bui. Tijd om de tent uit te gaan en de touwen nog wat aan te spannen.

Zondag 23 juni - Grijze en donkere start van de dag. Bij de ingang van het landhuis, dat ook een b&b is, ligt een briefje wat we nog moeten betalen en dat doen we. De bakker komt net het stokbrood voor het ontbijt brengen. We gaan op weg naar Corbigny, een wat grotere plaats op de route. Daar is een bakker. We kruisen hier het Canal du Nivernois. We zouden hier linksaf kunnen en het kanaal volgen naar onze volgende camping, maar zo werkt het niet! Er moet geklommen worden en we kunnen St. Père en Vezelay niet zomaar laten liggen. Dus de Morvan in. Net als we in regen verzeild raken vinden we café, La Grignotte, waar de lunch wordt voorbereid, maar een kop koffie lukt ook. Het wordt weer droog en we rijden door naar Pierre Perthuis en komen nu even op de route van 2002 door de Morvan. Hier stoppen we om foto's te maken. We hebben ook trek in een Franse lunch en het begint richting 12 uur te gaan dus houden we de ogen open voor mogelijkheden. In St. Père zijn die er wel maar hebben een hoge prijs, zoals bij 2 Michelin sterren gebruikelijk is. Of ze op twee zweterige fietsers zitten te wachten... Net iets verderop vlak voor de zware klim naar Vezelay is het wel raak. In het groen zit een leuk restaurant. Het klaart verder op en we kunnen buiten zitten. Lekker eten geserveerd door een perfect Engels sprekende gastvrouw. Na twee uur zijn we klaar voor de grote klim naar Vezelay en besluiten door te fietsen naar de volgende camping in plaats van een hotel op te zoeken. Goeie keus. Vezelay is een grote toeristenmarkt maar de kathedraal blijft imposant. Na nog een uurtje flink doorzetten komen we in Chatel-Censoir aan, weer zo'n leuke rustige camping met een tot restaurantje omgebouwde partytent. Hier genieten we nog van wat lekkers. Na een forse regenbui als we in dit restaurantje zitten hebben we later prachtig avondlicht over het kanaal en de citadel.

Maandag 24 juni - Het Canal du Nivernois brengt ons vandaag naar Auxerre en verder. We zien mooie hoge rotspartijen. Canal en de rivier Yonne liggen dichtbij elkaar of zijn soms een, en het iets hoger liggende kanaal heeft soms een overloop naar de rivier. We vinden een bakker en een Hotel de la Poste waar ze met wat vertraging koffie schenken. We zijn nu weer op een stuk route dat we in 2003 rden maar nu in de andere richting. De binnenkomst in Auxerre is indrukwekkend met uitzicht op het oude centrum. Dat gaan we niet in, maar we gaan rechtsaf de brug over en even over wat grotere wegen om vervolgens de stad uit de klimmen de "graanschuur"in. Het is glooiend landschap en we zien diverse graansilo's. Het uitzicht is prima. We passeren wat wijngaarden van de Bourgogne en landen uiteindelijk in Ligney-le-Chatel, dat een prima camping heeft. Ook hier een praatgrage eigenaar, die wat leuks van zijn camping gemaakt heeft met plekjes om droog te zitten en hij wijst ons een plek waar we stoelen kunnen pakken. In het dorp zit een flinke winkel, waar we onze "patron" weer tegenkomen. We zorgen ervoor dat een flesje wijn niet ontbreekt en voor wijn die overblijft hebben we altijd wel een halve liter waterfles en we zijn best bereid dat extra gewicht mee te sjouwen. Sinds Nevers beginnen we meer fietsers te zien die met deze route bezig zijn en een aantal zullen we tot in Noord-Frankrijk blijven tegenkomen.