/ home / fietsen / loire oude wegen / week 1

Fietstrip 2013 - via Tours naar St. Père-sur-Loire - 11 juni t/m 17 juni

Dinsdag 11 juni - Weing fietsen en veel sporen deze dag. Om kwart voor acht zitten we in de trein naar Roosendaal, een uurtje later in de stoptrein naar Antwerpen en even over tienen zijn onze fietsen door een conducteur vakkundig ingeladen in de intercitty van Antwerpen Centraal naar Lille Flandres. Hier moet de bagage er echt af, want de fietsen hangen met het voorwiel aan een haakje aan het plafond. De bagage mag in dat compartiment achtergelaten worden. Pas in Lille gaat het weer open en we kunnen rustig een zitplaats opzoeken. In Lille hebben we ruim 2,5 uur om het station te verkennen. We hadden natuurlijk ook later uit Rotterdam kunnen vertrekken maar een beetje speling is gewenst want de TGV naar St. Pierre des Corps (Tours) heeft maar plek voor een paar fietsen en alles is gereserveerd. Als je te laat komt moet je maar afwachten wanneer en hoe je in Tours komt. Deze trein vertrekt om kwart voor drie en is keurig op tijd in St. Pierre, om zes uur. Nu de fietsen uit deze bagageruimte peuteren. Dat valt niet mee want die ruimte is intussen aardig volgebouwd. Tijd voor bezoek aan een oud-collega die hier vlakbij woont. Lekker bijpraten en genieten van de avond.

Woensdag 12 juni - Alles kan weer fatsoenlijk op de fiets en we vertrekken door het agrarische gebied langs de Cher op weg naar onze route naar Amboise. Het moet vandaag droog blijven maar donderdag wordt het slecht weer is ons verteld. We beginnen met het slechtste wegdek van de hele reis van 1100 km, een onverharde landbouwweg vol met kuilen. Vanaf St. Avertin wordt het beter en mogen we klimmen het rivierdal uit. Altijd weer een ervaring hoe dat gaat met zo zwaar bepakte fietsen. Als hulpmiddelen hebben we het routeboekje van de Europafietsers "De Loire Kastelen Fietsroute" en een gps track. Desondanks moet je nog wel eens improviseren als je voor de Route Barrée komt, waarbij je echt niet verder mag of de smalle eenrichtingsweg die een essentiële verbinding vormt van richting veranderd is en alleen maar veilig te belopen. Dat zijn de verrassingen en een beetje improviseren hoort bij dit soort vakanties. We vinden vandaag de noodzakelijke boodschappen, de chaussons-aux-pommes en een grote bak koffie. Dat blijft een uitdaging op een platteland dat steeds minder winkels heeft. Wel worden we getracteerd op geweldige velden met papavers en oude schijnbaar verlaten boerenspulletjes. Amboise, waar Leonardo da Vinci zijn laatste jaren doorbracht, licht er mooi bij en de camping ook. Op een veilige afstand van ons strijkt een flinke groep Franse jongeren neer. Veilig, dat dachten we; Geluid reikt ver en ze zongen tot half in de nacht.

Donderdag 13 juni - Zeven uur op, dreigende luchten, ontbijt aan de picknicktafel. Af en toe vallen wat spetters, een voorbode van de voorspelling dat het vandaag zal gaan regenen. Tijdens de klim Amboise uit worden we nog gespaard maar daarna begint het. We zien track en routeboekje afwijken en merken snel waarom. We lopen tegen een eenrichtingsweg aan, die smal is en voor ons in de verkeerde richting toegankelijk is. Een automobilist waarschuwt ons dat het erg riskant is om toch door te fietsen. We lopen de 500 meter via de berm en terecht. Tegenliggers rijden door en rekenen niet op fietsers. Ook merken we dat de regenjassen niet meer zo waterdicht zijn als zou moeten. Regenbroeken hebben we niet aan. Dom! We krijgen het koud. In Chenonceau laten we het kasteel voor wat het is en nemen koffie om op te warmen. We zakken af van Loire naar Cher. Later beslissen w de geplande routes van vandaag en morgen te combineren en een klein stukje af te snijden. We klimmen zodoende naar Pontlevoy waar we voor 14 euro een heerlijke warme lunch hebben. Dat geeft ons de energie om Chaumont-sur-Loire te bereiken. Hier heeft de camping een wasser en droger, zodat we veel van onze natte spullen weer schoon en droog krijgen. Gelukkig is het bij aankomst droog geworden en blijft het droog.

Vrijdag 14 juni - Dit wordt een mooie dag als compensatie voor het zware werk van gisteren. Eerst rijden we nog een stukje langs de Loire om vervolgens weer naar het zuiden te gaan richting Cheverny. We vinden een leuk Café des Sports waar we een praatje maken met de eigenaar die goed Engels spreekt en een stress baan in de telecom industrie geruild had voor een café in een rustig dorp. Rond lunchtijd arriveren we in Cheverny met zijn schitterende kasteel. Dit willen wel bekijken en we besluiten door te rijden naar Cour-Cheverny om te zien of er een aardig hotel is. Dat vinden we in de Logis de France "St. Hubert". Hier kunnen we onze fietsen stallen in een niet gebruikte eetzaal en lopen terug naar het kasteel waar we moeiteloos de hele middag doorbrengen. Naast het kasteel met de vele kamers die bezichtigd konden worden zijn de tuinen, de Orangerie (waar tijdens de Tweede Wereldoorlog o.a. de Mona Lisa werd bewaard) en de hondenkennel zeer de moeite waard. Het hotel heeft perfect eten en we raakten in geanimeerd gesprek met een Australische fietser. Mooie afsluiting van een korte dag fietsen gevolgd door een van de mooie Loire kastelen.

Zaterdag 15 juni - Met 73 km. een van de langere fietsdagen naar Beaugency. Het is bewolkt en het blijft droog. Er is dus weinig te klagen. Eerst naar chateau Chambord waar we een prachtig uitzicht op krijgen. Dan rijden we door naar Blois. Hier vinden we een plekje op een picknickterrein net ten zuiden van de brug. Blois hebben we al eens eerder bekeken en we hebben nog een flink stuk te rijden, dus slaan we na de brug rechtsaf om langs de Loire naar het oosten te gaan. Voor het eerst tijdens deze trip komen we een flink stuk langs de loire te rijden over verharde en soms onverharde fietspaden en rustige wegen waar een je wat verdwaald lokaal verkeer tegenkomt. De zon komt er steeds meer bij en het is lekker fietsen. Beaugency is een mooi oud stadje. Er is nog een markt aan de gang en we vinden een supermarktje en een bakker. Goed voorzien gaan we de brug over want de grote camping ligt aan de andere kant van de rivier. Hier vinden we een prima plek naast wat andere fietsers. Mooie gelegenheid om alles wat na gisteren nog nat was, inclusief tent, te laten drogen en te genieten van het zonnetje. De afstand was geen probleem. Goed gevoel.

Zondag 16 juni - Mooi weer en een lekkere temperatuur. We gaan weer terug de brug over voor weer een stukje Loire maar niet na eerst de bakker opgezocht te hebben. Enorme chaussons-aux-pommes gescoord! Langs de kade is een brocante (rommelmarkt) aan de gang waar we wat rondkijken en we zoeken het fietspad langs de Loire weer op voor het vervolg. In Meung-sur-Loire steken we de rivier over en gaan het "binnenland" weer in, langs allerlei stroompjes en vijvers. Zo komen we uiteindelijk in La Ferté-St.-Aubin terecht en, misschien niet toevallig, rond lunchtijd. Het is prachtig weer en vaderdag. (Jour de Papa). We zoeken een restaurantje waar we buiten zouden kunnen eten en dat vinden we. Lekker onder de parasols genieten we van een lekkere Franse drieganger. Binnen is het afgeladen vol met Fransen die hun Papa Jour vieren. Voldaan gaan we verder nu weer wat meer naar het noorden, richting Orleans. St. Cyr heeft nog een prachtige kerk te bieden en het is lekker fietsen door bos en veld deze dag met niet te veel verkeer. In Olvet, net onder Orleans ligt een camping. Deze ligt aan de Loiret, zodat we een steile afdaling moeten maken. Het is een knus campinkje. Wel even zoeken naar schaduw. Onze thermarest stoeltjes trekken de aandacht van enkele van de andere kampeerders.

Maandag 17 juni - Een grijze, mooi geschilderde, lucht met een hoopvol stemmend stukje blauw hebben we boven ons als we het steile klimmetje omhoog gaan naar het spitsverkeer richting Orleans. We missen de aanwijzing naar onze afslag door wegwerkzaamheden en constateren na enige minuten dat we te ver gegaan zijn en worstelen ons tussen de wegenbouwers terug naar de afslag die we wel moeten hebben. Dan hebben we de draai weer gevonden en komen nu Orleans Zuid binnen. Het boekje is achterhaald door de werkelijkheid: een nieuw fietspad richting de Loire. De brug lopen we over en we gaan op zoek naar de oude straatjes en de kathedraal. Na een kort bezoek koffie, wat regendruppels en we gaan op weg voor een dag fietsen grotendeels langs de Loire. Het weer knapt steeds meer op en het wordt uiteindelijk behoorlijk warm. Langs de Loire zien we weer prachtige papavervelden, zandwinning en tuinbouw in plastic kassen. In Germinies-des-Prés maken we een stop om wat kouds te drinken en wat af te koelen. Een winkel vinden we in St. Benoit, waar ook een prachtig Benedictijner klooster annex abdijkerk te vinden zijn. Om de drukkere D60 te ontlopen gaan we een stukje van de Loire af en komen we uit in St. Père-sur-Loire, waar de camping is, een naar ons hart met picknick tafels, bomen voor schaduw, etc. We zetten snel de tent op want onweer dreigt. Die waait echter letterlijk en figuurlijk over.