/ home / fietsen / heerlen marnay koblenz / week 1

Fietstrip 2016 - Heerlen - Koblenz - 8 juni t/m 16 juni

Woensdag 8 juni - Trammelant bij de NS. Via Utrecht naar Heerlen zou niet lukken dan maar via Rotterdam CS. Ook daar storing maar de stoptrein naar Breda nam ons mee. In Dordrecht konden we op de vertraagde trein naar Venlo en in Eindhoven tot slot ging het naar Heerlen. Hè, hè. Daar pakten we de route op naar Aken die verre van vlak is maar wel mooi. Prachtig weer terwijl we door het Limburgse heuvelland rijden. In Aken hadden we een kamer in hotel Klenkes besteld, dat heel fietsvriendelijk is. Wel trappen lopen. Leuk om 's avonds buiten te kunnen eten en wat van de stad te zien.

Donderdag 9 juni - Na bezoek aan de bakker om de hoek en de winkel in het station gaan we op zoek naar de Vennbahn. Die is vrij snel gevonden en met prachtig weer beginnen we onze zeer geleidelijke klim tot max. 500 m. richting Monschau en Mützenich. Het is prettig fietsen. Af en toe rijden we naast het oude spoor en zien we oud spoorwegmaterieel. Op een stukje vlak gravel na is het vandaag allemaal verhard. Je hebt mooie uitzichten tussen het groen door. De geplande camping voor vandaag is gesloten dus pakken we een hotelletje in Mützenich dat we via de enige pittige helling van de dag na 50km bereiken. Wat verderop is een bakker. Handig voor morgenochtend. We eten lekker bij ons hotel en de fietsen gaan de garage in..

Vrijdag 10 juni - Ook vandaag laat het mooie weer ons niet in de steek. We gaan naar de bakker en hebben daarna een zeer luxe ontbijt in ons hotel. Niet verwacht. Sommige oude stations zijn vervangen door stalen open maar overdekte constructies met de stationsnaam erop, waar je kunt zitten. Hier werden we gewaarschuwd voor werkzaamheden en een omleiding. Andere fietsers vertellen ons dat er over het pad dat net geasfalteerd is met wat beleid gereden kan worden. Beter dan de omleiding zeggen ze. In het centrum van St. Vith is er een winkel en de camping ligt aan de route. We krijgen een plek toegewezen die nog niet veel schaduw heeft maar die moet later wel komen. We installeren ons en dat is de eerste keer altijd even wennen. Het is nog steeds heerlijk weer maar de windveren in de lucht beloven ander weer.

Zaterdag 11 juni - Bij een grijze lucht gaan we van start. Eerst hebben we nog een geleidelijke afdaling en dan nog een geleidelijke klim en dan hebben we het eind van de Vennbahn bereikt en zijn we in Luxemburg. De hellingen wordtn nu pittiger maar het landschap is mooi. We komen langs oude vluchtroutes van WW2. In Troisvierges vinden we een bakkerij waar ze koffie en lekkers serveren en ook een ander stel dat met de fiets op pad is komt op dit idee. We zien elkaar wat later op een begraafplaats waar een abri is om wat te lunchen. De eeste spetters beginnen te vallen. In een vervallen hoekje van Wiltz is een supermarkt en verderop de camping. Makkelijk om beide bij elkaar te hebben. Ton heeft al eens eerder op deze camping gestaan maar herkent het totaal niet. Overburen zijn eerst wat rumoerig maar gelukkig wordt het stil in deze natte omgeving.

Zondag 12 juni - Als we opstaan is het gestopt met regenen waardoor we normaal kunnen ontbijten en inpakken. We moeten gelijk 150 meter klimmen en gelukkig zijn de spieren nog niet wakker genoeg om daartegen te protesteren. We blijven even op het plateau van 500 meter hoogte en passeren een fraaie watertoren. Dan volgt een prachtige zeer lange afdaling naar het rivierdal. Hier vinden we een koffieplek die net open is. Ook een grote groep motorrijders strijkt hier neer. We rijden verder over mooie overdekte houten bruggen en vinden langs de Alzette een bankje voor lunch. Via Ettelbrück gaat het op Mersch aan. Naast kaart en gps hebben we plezier van de fietsbordjes hier. Het is wat warmer geworden maar de lucht is onstabiel als we na een klim de camping bereiken. We vinden een prima plek. We drinken een glaasje op het terras maar moeten later in de tent ons avondeten opeten.

Maandag 13 juni - Het regent 's nachts maar in de tent blijft alles droog. Goeie kwaliteit! We pakken de natte boel in en gaan langs de receptie om onze bestelde broodjes op te halen. Dan valt er een stortbui, zodat we daar even wachten en onze regenkleding aantrekken. We hebben een korte fietsdag voor de boeg. In Merch halen we brood en lekkers bij de bakker en zetten dan koers naar Luxemburg via het fietspadennetwerk. In Steinsel heeft een pizzeria koffie voor ons en dan komen we via de oude stad Luxemburg binnen. Mooi. Het is een beetje zoeken naar de route terwijl we onze ogen openhouden voor een goede lunchplek. Voor we het weten zijn de stad uit en fietsen door een prachtig park richting Alzingen. We komen eerst door Hesperange, dat ernaast ligt en hier scoren we een prima lunch. De camping van Alzingen kennen we van 2009. We vinden een plekje op het grote veld waaromheen de caravens en campers staan.. We gebruiken wasmachine en droger van de camping en om de hoek is een winkel. Het is weer niet koud maar wel wat onstabiel weer. Rond etenstijd begint het weer te regenen. 's Avond zitten we binnen.

Dinsdag 14 juni - Het weer is iets vriendelijker. In Bettenbourg komen we veel kinderen tegen die verkeersles krijgen. Een nieuw fietspad naast een drukke weg is een verademing. We zullen deze verbetering doorgeven aan de Europafietsers. Kort daarna rijden we Frankrijk binnen. Een cafeetje met lekker koffie en croissants kunnen we niet voorbijrijden.In de krant zien we dat we voorlopig niet van de regen af zijn. In Cattenom kunnen we boodschappen doen en hier steken we de Moezel over. Na een kort stukje gaan we linksaf de binnenlanden weer in. In Distroff komen we medefietsers tegen op weg naar de Middellandse zee en hier begint het weer te regenen. De camping van Vostroff kennen we. We zitten nu op de route uit 2010. Twee geiten bij de receptie zijn erg nieuwsgiering naar de inhoud vna onze tassen. De patron stuurt ze weg, gelukkig. De camping is nat met wat lang gras, geen ideale combinatie. We worden knettergek van het lawaai van een maaier dit vlak bij ons aan het werk is. Geen topper deze camping, maar de keus is beperkt.

Woensdag 15 juni - Net als zes jaar eerder mikken we op Brulange. Aan de b&b van Jean-Paul en Isa bewaren we goede herinneringen. Ook kennen we de pittige korte hellingen op dit stuk. Het is grijs maar droog. De eigenaar van Café Les Etangs ziet er nog net zo uit als in 2010. De zon breekt door de dreigende luchten. Goed fietsweer. In Servigny-les-Raville vinden we een verbouwde oude wasplaats waar we stoppen voor lunch. Hier doorstaan we droog een zware onweers- en regenbui. De volgende bui in Arriance overvalt ons. We zijn blij als we onze bestemming bereiken. Een jonge man begroet ons en wijst ons onze kamer, dezelfde als in 2010. We frissen ons op en kunnen beneden of buiten zitten. Als de zon schijnt gaan we lekker buiten lezen. Het blijkt dat Isa en JP de zaak verkocht hebben. Sinds een week is er een nieuwe eigenaar die nog geen avondmaaltijd serveert. Wij maken couscous en verwerken dat in een salade. Er zijn nog vier gasten een jong stel fietsers, met wie we tot Marnay contact houden en een ouder stel met de auto, echte cultuursnuivers.

Donderdag 16 juni - Het ontbijt om 8 uur genieten we samen met Peter en Els. Het is een wat karig ontbijt. We gaan op pad, steken de Rotte over en verder door de graanschuur (een van de vele) van Frankrijk. Een piepklein winkeltje levert ons brood en wat andere etenswaar. In Chateau Salins vinden we een Lidl en een restaurantje, waar we lentilsalade, lasagna en Far Breton toe hadden voor 13,60 euro. In Vic sur Seille worden we aangesproken door een jongen met wie we een praatje maken. Hij heeft zo te horen een moeilijl leven achter de rug. Over de camping, waar we naar vroegen, is hij niet zo positie. Waarom is ons niet duidelijk. Als we die gevonden hebben aan het andere eind van het dorp is het erg rustig daar. We installeren ons. Later klaart het op. Er komen nog twee andere fietsers tegenover ons staan. Later gaat het weer regenen. Vroeg naar bed dus.