/ home / fietsen / groene weg doubs rijn / week 2

Fietstrip 2016 - Heerlen - Koblenz - 17 juni t/m 23 juni

Vrijdag 17 juni - Van Vic-sur-Seille wacht ons weer een lange dag naar Charmes, waar de eerstvolgende camping is. OOk heeft de dag met 942 behoorlijk wat hoogtemeters. De regenkleding is aan hoewel het nog droog is. We hebben uitzicht over mooie valleien, stromen en akkerland. De weides zijn hier en daar ondergelopen. In Luneville hebben we koffie, net als 6 jaar eerder in Café Metz waar de aanwezigen weer druk aan het gokken zijn. Wat later gaat het regenen en veel schuilmogelijkheden zijn er niet. We hebben contact met een ander echtpaar op weg naar de Middellandse zee. Later in de middag komen we in Charmes aan en vlak voor de camping is een Lidl waar we boodschappen doen. De zon is weer gaan schijnen en de natte tent is daardoor snel droog. We proberen ons wasgoed van gisteren alsnog droog te krijgen maar een regenbui maakt daar een eind aan.

Zaterdag 18 juni - Bij droog en grijs weer verlaten we de camping en de Moezel waaraan hij grenst en gaan op pad naar Darney. Tegenwind is ons deel maar het blijft gelukkig droog. Op de top van een helling zien we een Belgische fietster van de andere kant naar boven lopen. Zij rijdt de route in omgekeerde richting. Ook stopt een stel dat we in Brulange ontmoetten en dat ons nu inhaalt. Gezamenlijk vinden we een Bar "Fil' ou Pizz" waar we naast koffie ook een croque monsieur nemen. Later, in een bushokje, eten we onze lunch. Het laatste stuk naar Darney begint het te plenzen en daar aangekomen blijken zowel camping als het lokale hotel dicht. Bellen dan maar. In Claudon vinden we gehoor. We maken een stevige klim van de Saône vandaan en slaan dan af naar ons adres. Dat ligt aan de Saône dus daar gaat de hoogtewinst. We komen uit bij een oude molen, waar we door de ruim 80-jarige eigenaren in de watten worden gelegd. Ze maakten heerlijk eten voor ons,zorgden voor een natje en een droogje, een van die topervaringen op een trip die je totaal niet verwacht had.

Zondag 19 juni - Als we vertrekken is het grijs maar mogelijk gaan we de zon zien vandaag. Het is 61 km naar Scey-sur-Saône. Het is een mooie rit waarbij later in de ochtend de zon gaat schijnen. Het heeft hier de afgelopen tijd behoorlijk geregend gezien de ondergelopen velden en viaducten waar je niet onderdoor kunt. We rijden langs de Saône, die knap hoog staat. Op onze camping staan houten chaletje op palen, waarschijnlijk om die reden. We zoeken een iets hogere plek op en hopen dat de rivier niet verder stijgt. Het is hier mooi, rustig en sfeervol.

Maandag 20 juni - In een prachtige ochtendmist gaan we op pad voor onze 60 km naar Marnay, waar we deel 1 van de Groene Weg route afsluiten. We nemen de mooi weer variant langs de rivier. Prachtig in dit licht. Via een mooie wasplaats kwamen we Soing aan waar we wat etenswaren konden kopen en we aan de koffie konden op een zonnig terras. Vroeg in de middag ging de route langs Gy. We reden van de route af het dorp in waar we wat wilden drinken en een sanitaire stop maken. Tot onze verbazing zat iedereen er die we de afgelopen dagen ontmoet hadden. In Marnay vonden we een Intermarché en ook de camping die niet via de makkelijke weg te bereiken was: ondergelopen viaduct. Na het opzetten van de tent begonnen we te studeren op de kaart van de EV6 die ons vanaf morgen naar Basel moet brengen

Dinsdag 21 juni - Het regent 's nachts af en toe en ook als we vertrekken. Toch voelt het redelijk warm aan. We rijden door mooi landschap met nog wat pittige hellingen, die een verrassing zijn. Booek 2 van deze route hebben we niet bij ons, vandaar. In St. Vith is een café open waar we heerlijke koffie en wat lekkers kunnen nuttigen, waarna we de Doubs bereiken. De Groene Weg route gaat de brug over en verder naar het zuiden. Wij slaan linksaf en komen zo op het fietspad links van de rivier, stroomopwarts. Dit is heerlijk rijden en het blijft droog. Rond het middaguur komen we bij een restaurant, waar we voor 14 euro een heerlijke lunch krijgen. We rijden op het fietspad met de rivier mee door de tunnel onde de citatel van Besançon door. Wat verderop moet een camping zijn maar de weg ernaartoe leidt over een zeer drukke verkeersweg. Niet fijn. De afslag naar de camping is onbruikbaar door een ondergelopen viaduct. Voorzichtig steken we de weg over, vinden een plek op de camping en vlakbij is een supermarkt.

Woensdag 22 juni - Het is de vorige avond opgeklaard en het belooft een prachtige dag te worden. Via een omweg en een klim ontlopen we de drukke weg bij de camping tijdens de ochtendspits. We rijden verder langs de Doubs heel langzaam omhoog. We hebben geen boekje van de EV6, alleen een kaart dus moeten we koffie en levensmiddelen zelf zien te vinden. Het eerste lukt im Beaume les Dames, net buiten de route waar een café is met ernaast een gokkantoortje. De "Tirage no 95" komt op het tv-scherm. Precies om 12 uur zien we aan de overkant van de rivier een restaurant, Le Relais d'Alsace, waar we lunchen. We komen nog een Route Barrée tegen. De rivier heeft een deel van het fietspad weggeslagen, maar we kunnen er omheen. Dan bereiken we een heerlijke camping in L'isle sur le Doubs. We zien dat er op loopafstand een paar bakkers zijn. Na 70 km. is het tijd voor de was en uitrusten. Het is bijna 30 graden geworden.

Donderdag 23 juni - In de ochtendmist rijden we verder over dit prachtige fietspad. Aan de overkant van de rivier zien we regelmatig oude industrie. Als er geen ruimte is voor het fietspad naast de rivier dan moeten we een klimmetje maken. Dat moet kunnen met al onze ervaring op de Groene Weg. Bij Montbéliard is het even zoeken maar verder werkt de gps-track die we van de EV6 hebben prima. Het is tijd voor koffie maar die is lastig te vinden. We komen langs een pizzeria waar intern verbouwd wordt en die maken even een petit café voor ons. Een forse route barrée met een hek zet ons even stil. Wat nu? Gelukkig komt er een fietser van de andere kant die het grote hek losmaakt en aangeeft dat we er door kunnen. Dat helpt in de de warmte. Zo bereiken we de waterscheiding tussen de Doubs en het kanaal naar de Rijn dat in de buurt van Basel in de Rijn stroomt. Deze dag is 83km fietsen dus de laatste loodjes wegen zwaar. In Mulhouse worden we geholpen de camping te vinden. Als we daar aankomen blijkt de track er ook langs te gaan. Het is wat meer een stadscamping maar we vinden een plaats in de schaduw. We hebben geen boodschappen kunnen doen dus is het tijd voor een zelf meegebrachte, gedroogde noodmaaltijd. Smaakt ook uitstekend.