/ home / fietsen / breskens naar kyllburg / week 1

Fietstrip 2018 - Breskens naar Kyllburg - 14 t/m 21 juni

Donderdag 14 juni - Stukje fietsen naar Rotterdam CS en dan een kapotte trein. Op de volgende kunnen we mee naar Vlissingen en net na de middag starten we bij grijs, winderig weer in Breskens. De LF30 is goed aangegeven en we schieten redelijk op door het stille boerenland. In Phillipine drinken we koffie te midden van een grote groep fietsers. Wat verderop in Sas van Gent doen we de boodschappen en 10 minuten later zijn we op onze camping bij de boer. En dat is een hele mooie, erg rustig met varkens, schapen en eenden die een ommetje maken terwijl we dineren aan de picknicktafel. In de avond breekt de zon een beetje door. Zo eindigt de eerste dag.

Vrijdag 15 juni - Het is helder geworden en meestal betekent dat een natte tent inpakken door alle condens. We zijn vlot Westdorpe uit en een minder glad wegdek doet ons vermoeden dat we in België zijn. Dat klopt. We rijden door de domeinen en dan weer over een fietspad langs de weg. Het is prachtig fietsweer, 20-25 graden. We drinken koffiein Zeveneken. We krijgen extra koekjes omdat onze gastvrouw vindt dat we die goed kunnen gebruiken. We draaien om Gent heen en bereiken de Schelde, waarlangs een goed jaagpad loopt. Bij gebrek aan campings hier hebben we een leuke b&b gervonden waar we lekker bijkomen met een lokaal biertje en wat lokaal eten verderop in het dorp Vurste. Met een prima nachtrust sloten we de dag af. De spieren waren nu aardig los.

Zaterdag 16 juni - Vandaag een wat kortere etappe van Vurste naar Ruien, 40 km. lang. We hebben een vroeg ontbijt om half acht, wat we prima vinden, de tijd maar ook het heerlijke ontbijt. We pakken de LF30 weer op. We houden onze ogen open voor een winkel. Groenten en fruikt lukt snel. Vlees komt later. We komen langs de wandelroute "Slag bij Gavere" met wat onverharde paden. Bij Oudenaarden vinden we een café voor koffie. Tussen de middag komen we uit bij een trouwerij maar achter de kerk is een plekje - met kippen - om te lunchen. Aan het eind van Kluisbergen vinden we een slager en een supermarkt. We zijn voorzien. Helemaal achterin een van de terrassen van de camping Panorama vinden we een plekje voor de tent en een gammele picknickbank. Het is wat koeler nu maar droog en we zitten prima.

Zondag 17 juni - Dit is de dag dat de de LF30 verlaten en een op een aansluitroute van de Groene Valleienroute terecht komen. Onze bestemming is Sameon na 56 km. Na een kort stukje LF6 komen we in Bossuit op de aanlooproute. We volgen de Schelde maar moeten er soms even af. De wind lijkt weer Zuidwest en dus tegen. In Tournai verlaten we de Schelde om de stad in te gaan op zoek naar een winkel en café. Die zitten vlak bij elkaar. Onder het genot van koffie bespreken we met een oudere dame het wandelen en fietsen en in de Carrefour Express doen we boodschappen. Veel bouwwerk en langs de Schelde in de stad en oude industrie daarbuiten. Fotografisch interessant. Ook zijn er mooie verdedigingswerken. Bij Bléharies is het einde jaagpad en gaan we Frankrijk in en op Sameon aan. De camping vonden we na een paar keer vragen. Er was een mooie plek voor onze tent op een plek met picknicktafel. De paar spetters worden geen regenbui. Gelukkig.

Maandag 18 juni - We naderen het einde van het vlakke rijden. Het is droog en niet koud. De duiven zijn nadrukkelijk aanwezig met hun gekoer. We gaan door het bos en steken de Scarpe over. Hornaing heeft een bar-tabac. Franse vlaggetjes duiden het WK aan waarop Frankrijk net zijn eerste wedstrijd heeft gespeeld. We krijgen bij vertrek extra koekjes mee voor de energie die we op deze 50 km lange fietsdag nodig zullen hebben. In de buurt van Wasnes-au-Bac lunchen we bij een meer en komen uit bij het Canal de Sensée. Hier zitten we op de officiële route. Het is mooir rijden naar Cambrai en we komen langs een van de militaire begraafplaatsen van WW2. Niet ver van de route vlak boven Cambrai is een kasteel hotel, dat ook betaalbare kamers in het grote park eromheen heeft. Daar hadcden we een van gereserveerd omdat campings met trekkersplaatsen hier dun gezaaid zijn. We douchen, kijken wat voetbal, maken het verslag en eten 's avonds in de kelder van het kasteel. Prima geregeld.

Dinsdag 19 juni - Het blijft bewolkt. Na het ontbijt vertrekken we om kwart over acht voor 59 km naar Grand Fayt. In Iwuy is het Nashville Café waar we in 2009 waren, verdwenen. Jammer. Na de drukte hier is het lekker rijden door de aardappel- en tarwevelden haar Haspres. Meer en meer hellingen maar niet te steil. Betty serveerde ons koffie in Vertain. Er kwamen meer fietstrekkers bij haar langs en we lieten zien waarom dat zou kunnen zijn toen we het boekje toonden. Hoe oud we waren? Verbazing dat we zo'n tocht maakten. In Landrecies moesten we echt het trottoir op met al het verkeer.We vonden een wc public die ons goed uitkwam voor we de rust van het platteland terugvonden en zo arriveerden op de stille camping Le Clos Vert. Simpel, een beetje afgeleefd, maar voor ons voldoende. Liefde kregen we van de jonge hond van de baas die ons wel mocht.

Woensdag 20 juni - We beginnen aan een warme periode op weg naar een nieuwe camping 61 km verder.Al snel komen we langs een prachtige watermolen die aan de Helpe ligt. In Avesnes is een grote Carrefour zodat onze inwendige mens verzorgd kan worden. We willen graag wat extra water hebben op deze warme dag. We rijden langs een begraafplaats. Daar stoppen we want daar is meestal ook een kraan en ja hoor, dat is ook hier het geval. Vlak voor Liessies gaan we een Voie Verte op, een alternatief in onze route. Het oppervlak varieert maar we rijden ook door bos en daar is het koel. Bij Trelon moeten we weer de drukte in maar het is lunchtijd, dat scheelt. Via een grassig pad komen we op een andere Voie Verte. Zo komen we op het laatste heuvelachtige stuk naar onze camping die aan het eind van een helling ligt. Onze gastvrouw Véronique heet ons welkom en we vinden een goede plek en doen wat was. Een mooie zonsondergang rondt de dag af.

Donderdag 21 juni - We volgen ongeveer hetzelfde camping ritme als in 2009, dus de volgende bestemming is Signy-l'Abbaye, 42 km verderop. Het is wat grijs en het gaat wat miezeren. Van de camping dalen we af naar Signy-Petit met een mooie versterkte kerk en een bakker die open is. De supermarkt nog niet. Dat duurt nog een half uur. We gaan verder deels over de Route des Églises Fortifées de Thierache. Koffie vinden we in Liart. Topper. De Spar is hier helaas definitief dicht..Het klaart op. In Marlemont vinden we een mooie picknicktafel voor onze lunch waardoor we de energie hebben voor de volgende klim. Een bosweg brengt ons snel bij de camping waar het vooral om huisjes gaat, maar er is een veldje waar we kunnen staan en het zwembad heeft sanitair voor ons. s'Avonds eten we in het restaurantje op de camping. We genieten van de uitzichten voor we de nachtrust gaan genieten..