/ home / fietsen / maasroute 2019/ week 2

Fietstrip 2019 - Maasroute - 24 juni t/m 1 juli

Maandag 24 juni - Terwijl we ons gereedmaakten voor vertrek zat de beheerder van de camping lekker te genieten van een potje koffie. Na vertrek verlieten we bij Orchamps de rivier en moesten we wat klimmen. Het was stralend weer. De eerste boulangerie was dicht. Kan, op maandag. Mooi rijden langs wat stuwdammetjes en langs wat oude verlaten industrie en soms door een wolk muggen: iets minder geweldig. We reden nu op Besançon aan. Hadden nog idee om een stukje met de trein te gaan maar besloten dat nog even uit te stellen voor als het écht heet zou worden. Onder de citadel door en via een fietsbrug naar de andere oever met borden naar de camping. Dat was nieuw voor ons en zo heel prettig rijden naar Chalezeule, waar we de bakker en supermarkt wisten te vinden en daarna op de camping vonden we een plekje in deze warmte. Er waren meer fietsers en met Ian uit Engeland hebben we een aantal dagen contact gehouden.

Dinsdag 25 juni- Van de camping naar de route was drie jaar geleden een grote omweg om de drukke autoweg te vermijden. Nu bleek rechts van de autoweg een fietspad waardoor we snel op de route waren naar L'isle-sur-le-Doubs. Omdat het 35 graden zou worden maakten we flink vaart en kwamen we ruim voor de middag al op onze bestemming aan. We moesten naar de achterkant van de camping, iets minder handig voor het sanitair, maar verder zaten we goed. Niets doen was de beste activiteit. Ton vroeg bij de receptie naar mogelijkheden met de trein verder te reizen naar Mulhouse en die waren er. Ze zocht het allemaal voor ons uit. Later in de middag reden we naar het treinstation om te zien hoe het werkte en daarna even langs de supermarkt. Verder hielden we ons zo koest mogelijk.

 

Woensdag 26 juni - Vroeg op tijdens deze hete dag, nog even naar de bakker en de geldautomaat en vervolgens naar het station, waar we in ieder geval kaartjes konden kopen naar Belfort. De fietsen gaan op de TER treinen gratis mee. Zo kwamen we zonder te trappen in Belfort, een station waar geen liften zijn. Wel een goot bij de trap. De meeste bagage moest van de fiets en zo kregen we alles beneden. Alleen was niet duidelijk van welk perron de trein naar Mulhouse zou vertrekken. Na vragen bleek dat perron 1 te zijn. Daar weer naar boven en om kwart over negen waren we onderweg naar onze bestemming. Wat koffie op station Mulhouse en binenn 10 minuten waren we op de camping, waar we een uitstekende plek vonden met de hele dag schaduw. Bij 36 graden werd het weer een dag niksen, afgezien van een wasje, eten maken en het verslag. De camping had precies de dingen voor het avondeten die we misten. Ook Ian was later die ochtend aangekomen na 80 km doorgereden te hebben. We praatten wat over de voortzetting van onze reizen. Tegenover ons een jong stel op de fiets met een klein kind in een aanhanger. Dapper. We leenden hen een flink stuk van onze waslijn, dat in dank aanvaard werd.

 

Donderdag 27 juni - De hittegolf duurt voort dus om 5 uur op en om 6.30 uur zijn we op pad richting Neuf Brisach in de Elzas. We volgen het kanaal om via een stel rotondes en een dorpje weer bij dat kanaal uit te komen. Dit keer is alles goed bewegwijzerd en verliezen we geen tijd. Ter hoogte van Rixheim verlaten we de EV6 en gaan naar het noorden. Eerst 15 km door bos, heerlijk in de schaduw. In Blodelsheim drinken we koffie waar we dat drie jaar geleden ook deden en later zien we Ian die een iets andere route gereden heeft. Ook hij is op weg naar Neuf Brisach. Hier komen we allen om 10.30 aan. Het is een zeer fietsvriendelijke camping met picknicktafel stoelen en een slecht weer tent met een magnetron en stroomvoorziening. We installeren ons en rijden daarna het dorp in om te zien of we een lunch kunnen scoren. Dat lukt in een kleine epicerie die ook restaurant is. Lekker koel bovendien. We gaan nog naar de supermarkt en dan nemen we een lange siesta, die we afronden met een lekker biertje. In de avond is er een verkoelende bries. We nemen afscheid van Ian die hier een extra nacht blijft.

 

Vrijdag 28 juni - We herinneren ons nog de rit drie jaar geleden naar Erstein waar we als verzopen katten aankwamen en van ellende een huisje huurden. Nu speelt dat niet. De hitte blijft. We gaan dit keer naar de camping van Gerstheim. We rijden door landbouwgebied en dan weer door bos langs het kanaal, onverhard maar goed te doen. We zien daar resten van de Maginot linie. In Marckolsheim zit de bakker die we zoeken en die heeft ook koffie. Het centrum van Gerstheim ligt helemaal op de schop en we worstelen ons erdoor. De camping is snel gevonden en ligt een stukje buiten het dorp. We zijn er voor 12 uur. De beheerder is er nog en wijst ons een plek vlak bij de receptie en ver van het sanitair. Wel schaduw. Je kunt niet alles hebben. 's Middags gaan we nog even naar de supermarkt. Later zien we een stel fietsers met aanhanger die we in Neuf Brisach eerder zagen. Ze rijden elektrisch en hebben elektriciteit nodig. Dat is tegenwoordig geen probleem.

 

Zaterdag 29 juni - Mooie zonsopgang met koperen zon. Via de kortst mogelijke route rijden we weer naar het kanaal dat intussen verhard is. We zijn op weg naar Straatsburg en komen langs een enorme zand- en grindindustrie. In Straatsburg draaien we het centrum in en vinden een café dat voor weinig geld een leuk petit-dejeuner aanbiedt. What the heck. Doen we. Het is pas 9 uur. We zitten er lekker bij. We rijden daarna door naar de gigantische kathedraal en naar de VVV, waar Ton een hotel boekt voor de laatste nacht. We vinden nog een bakker en vervolgen dan onze route die aan de noordkant het bos in gaat. Hier twjifelen we tussen twee opties en worden geholpen door een Poolse man die met zijn drie dochters gaat picknicken. Hij vertelt honderduit. Erg leuk. Als hij afslaat rijden wij verder en vinden we leuk restaurant voor de lunch, niet ver van onze bestemming. Dat is Gambsheim. Als we daar binnenkomen vragen we bij de Peugeotgarage waar de camping is: bij de Renaultgarage rechtsaf. Camping ligt aan een meertje dat bij deze hitte heel veel mensen trekt. Aan het eind van het meertje hebben wij onze plek, gelukkig dik in de schaduw. De camping komt tot leven als de hitte wat minder wordt maar na 10 uur is het rustig.

 

Zondag 30 juni - De zon komt mooi warm op door de bomen boven het meer. Het zou vandaag 40 graden worden. Beter voor dat moment op onze bestemming te zijn. In Herrlisheim was de bakker open waar we een paar quiches scoorden. Om 7.30 uur was het al 24 graden. Dit dorp had heel mooie vakwerkhuizen. We kwamen nu langs de buitendijk van de Rijn te rijden, afwijkend van de beschreven route maar wel lekker doorfietsen. Soms lag het pad langs de Rijn zelf - 3 jaar eerder was dit overstroomd. Bij Seltz was een pont naar Duitsland maar ook een soort café onder een grote partytent waar we wat fris dronken. De voor ons herkenbare route ging verder naar Munchhausen, waar we een paar stops maakten omdat we vroeg waren. Kort hierna was het linksaf naar Mothern, onze bestemming. Na wat rusten onder bomen bij het hotel - we waren erg vroeg - checkten we in. Kamer benauwd warm maar de overloop ging wel om verslag te schrijven. 's Avonds aten we in een nabij gelegen restaurant. In de middag was het inderdaad rond de 40 graden. 's Nachts gingen de balkonramen open om wat "koele" lucht te krijgen.

 

Maandag 1 juli - Zes uur op, zeven uur ontbijt en om acht uur op pad. Het is warm maar waarschijnlijk iets minder dan gisteren. In 25 km rijden we meest langs de Rijn en soms er wat vandaan wegens een fabriek, naar de brug die naar Karlsruhe gaat. Het is dan half tien. We gaan de brug op en volgen het gps spoor dat naar Karlsruhe Haubtbahnhof leidt, het spoor dat we 3 jaar geleden creëerden. De route gaat bijna volledig door de natuur. We negeren een wegopbreking zonder gevolgen en komen zo om 10.30 bij het station aan. De wachtrij voor de loketten is gigantisch en Ton peutert daarom maar kaartjes uit de automaat, inclusief reisschema dat laat zien dat we 6 treinen nodig hebben om Rotterdam te bereiken en dat duurt van 12:08 tot 21:45 uur. We drinken koffie en gaan er maar voor zitten. Hier en daar zijn treinen te laat maar sluiten gelukkig nog wel aan. Het is druk met fietsen tot Koblenz. Dan hebben we de stoptrein naar Mönchengladbach waar we volop ruimte hebben evenals het volgende stuk tot Venlo. Ook in de treinen daarna kunnen we de fietsen kwijt. Om 22 uur zijn we in een veel koeler Nederland weer thuis. Was weer een geslaagde tocht.

 

 

© TS2019