/ home / fietsen / maasroute 2019 / week 2

Fietstrip 2019 - Maasroute - 18 t/m 24 juni

Maandag 17 juni - Als we opstaan ligt de camping in dichte mist. Na ontbijt en inpakken rijden we door het centrum van St. Mihiel en treffen een bakker. Als we het stadje verlaten moeten we flink klimmen. We zaten op rivierniveau en nu gaan we omhoog door de plateaus met de graanschuur van Frankrijk. Over de stijgings- en dalingspercentages in ons routeboekje hebben we niet zo'n hoge muts op. Die wijken nogal eens af van de werkelijkheid. Het is deze dag heel snel mooi weer geworden. Net voor Pagny eten we quiches en wat brood en komen dan twee fietsers tegen die een lunchplek zoeken. Pagny, waar we heen gaan, lijkt een optie maar ze volgen ons helaas niet. In Pagny komen we langs 2 eetplekken. We vervolgen onze route in de warmte zonder schaduw naar ons hotel in Vaucouleurs waar we om 14 uur aankomen, twee uur voor inchecktijd. De patron regelt dat we de kamer in kunnen en de fietsen een plek krijgen in de oude garage achter het hotel. Jeanne d'Arc heeft hier een grote rol gespeeld en we bekijken de oude monumenten hier. Daarna lekker biertje, diner in het hotel en een goed nachtrust.

Dinsdag 18 juni- Na een mistige start van de dag en een goed ontbijt kunnen we om 8 uur op pad. Het is een korte etappe naar Neufchateau maar met een stevige klim in het begin. Het kan vandaag 30 graden worden, dus we willen opschieten. Het is weer mooi rijden, glooiend door de graanschuur. In Sauvigny vinden we een prachtige oude wasplaats en verderop hebben we de keuze voor een klim of vijf km onverhard. Die keus is snel gemaakt maar halverwege wordt het onverhard vervelend bonkig. Gelukkig was er daarna koffie en een oud baasje met zijn hond Balthasar kwamen naast ons zitten. Na een klim kwamen we bij een indrukwekkend monument: Basilique de Bois Chenu waar we met een Nederlands stel in gesprek raakten. Neufchateau is een tamelijk grote plaats maar de camping lag aan de juiste rand. Makkelijk. De camping was rond de middag doodstil behalve een kat die kwam buurten. Later op de dag kwamen nog wat rv's en enkele fietsers. Receptie had een lekker biertje en we zaten hier goed, zeker nadat een van ons de supermarkt gevonden had en het nodige ingeslagen.

Woensdag 19 juni - Bij de start van de dag een verrassingsbuitje. Het wordt weer warm en er is voldoende te klimmen te beginnen met 5 km. Breuvanne zou een winkel moeten hebben. Daar komen we even over 12 aan maar vinden eerst niets. Na vragen hebben we de bakker te pakken net op tijd voor hij dicht gaat. Die heeft ook nog ander spul en zo zijn we weer voorzien. Gelukkig, want winkels zijn schaars op het platteland. We zoeken de kerk op en gaan in de schaduw tegen een muurtje zitten voor lunch. Om 13 uur bereiken we de camping bij de boer. Het ziet er heel leuk uit en er zijn wat slecht weer / schaduw voorzieningen voor Fietsers. We vinden een mooi plekje en later komt de Nederlandse eigenares ons begroeten. Ze hebben ook een klein zwembad maar daar komt het niet van. We zitten hier gebeiteld en genieten van deze fijne plek.

Donderdag 20 juni - Om 7 uur waren al op pad op deze mooie dag met de camping nog in diepe rust. We kruisten de Maas nog een paar keer. Die was nog maar 2 meter breed en kort daarna kwamen we bij de bron aan waar een klein monument was. De Benjaminse route boog hier naar het oosten richting Nancy maar wij gingen naar Langres. 52 km vandaag maar wel 570 klimmeters. Pittig dagje. In Ranconnieres kwam een rijdende bakker voorbij. Dat leverde brood en lekkers op en we raakten in gesprek met een oudere vrouw. Leuk, die ontmoetingen. Via 7% klimwerk kwamen we in de buurt van Langres, dat op een hoog plateau ligt. Onze route werd net geasfalteerd. Dat werd met 15% helling lopen op het pad ernaast. Bij de stadsmuur was een lift die fietsen aankon. Zo ontliepen we de laatste 20m klim. Langres heeft een leuk centrum en een uitnodigend hotel, waar we een kamer boekten. We haalden in een saon de thé onze koffie achterstand in, bekeken de mooie kerk en namen foto's. Drankje bij ons hotel en na overleg met enkele andere toeristen besloten we daar ook te eten. We hebben het eind van het routeboekje bereikt en zijn nu op onszelf aangewezen.

Vrijdag 21 juni - Een betrekkelijk makkelijke dag vandaag. Na een luxe ontbijt halen we de fietsen uit de garage en zijn om 8.30 uur op pad. We treffen het nu een beetje met de wind die aan het draaien is. We rijden door een park en na een steile afdaling komen we op een voie verte terecht. Prima rijden maar zo blijft het niet. We volgen ons spoor - de RV (route vélo) 53 - naar het zuiden en worden nog een keer getracteerd op een felle klim. Daarna dalen we af naar het Canal Marne et Saone en dat is super rijden, mooi open en soms bebost landschap met af en toe een sluis in stroomafwaartse richting.Rond 13.30 uur arriveren we op de camping in Montigny waar wel gasten zijn maar nergens een receptie. Je kunt bellen maar we verwachten ze later in de middag wel. Een behulpzame Zwitserse vertelt ons de code voor het sanitair dat over een sloot bij een boerderij ligt. We hebben alleen materiaal voor sla zodat de eerst noodmaaltijd wordt aangebroken. 's Avonds komen allerlei auto's de camping binnen. Wat is hier aan de hand? Achteraan de camping is een hutje en zijn picknicktafels. Hier wordt wat gedronken en gegeten en daarna vertrekt iedereen weer. Dan is het rustig. Beheerder? Niet gezien.

Zaterdag 22 juni - In de nacht regende het nog een beetje en dat was de laatste regen op deze trip. We gingen uit onze weg om een bakker te vinden. Na het nodige klimwerk vonden we die ook maar hij was net deze week met vakantie. We pikten wel een mooi kasteel mee. In het volgende dorp was wel een bakker. Lunch en wat lekkers voor onderweg waren daarmee geregeld. We kwamen nu aan het eind van het Marne Saône kanaal en kregen nu met de Saône zelf te maken. In Pontallier-sur-Saône dronken we koffie. We hadden nog even contact met de Zwiters die we gisteren ontmoetten en vonden daarna bij de rivier een lekkere lunchplek. Hier kwamen we een Nederlander tegen die we later in de trein richting huis weer tegen zouden komen. Rustige weggetjes brachten ons naar Auxonne, een leuk stadje. Bij de VVV leerden we waar de supermarkt was en na de boodschappen gingen we de brug over en rechtsaf naar de camping. Die had een goede plek voor ons. De beheerder joeg ons de stuipen op het lijf met de temperaturen voor de komende dagen: 39 tot 40 graden!

Zondag 23 juni - Vroeg op en 6.50 uur al op pad. Het is mistig. Dat houdt het koel. We kiezen een andere weg met goed wegdek die zo vroeg op de zondag niet druk zal zijn. Dat brengt ons in de verleiding om direct op Dôle aan te rijden maar dat zou deze toch al niet zo lange dag erg kort maken. Via Taveau rijden nu naar Dôle waar we rond koffietijd aankomen. Voor ons is het bijna altijd koffietijd. We duwen de fietsen het laatste stuk omhoog naar het centrale plein en ja, daar is een café. Na de koffie dalen we weer af en zijn we bij de Doubs waarlangs we richting Duitsland zullen fietsen. Mooi rijden langs hoge rotswanden maar niet veel schaduw. Om 12 uur rijden we bijna de camping van Orchamps voorbij. Die ligt aan een smalle strook tussen fietspad en kanaal. We vinden een goed plekje, lunchen, betalen en rusten lekker uit. Het is warm maar niet bloedheet. De beheerder brengt ons nog twee stoelen en een tafel, zeer attent. Sue gaat nog op zoek naar het treinstation om eventueel een stuk route over te slaan maar wordt niet wijzer en morgen kijken we wel verder.