/ home / fietsen / maasroute 2019 / week 1

Fietstrip 2019 - Maasroute - 10 t/m 17 juni

Maandag 10 juni - Op deze 2e Pinksterdag gingen de fietsen op de trein naar Utrecht en vervolgens Maastricht en dat verliep soepel. In Maastricht gingen we de heel brede Maas over die we zouden volgen tot hij nog maar 1 meter breed was. Het was goed fietsweer en de route was heel prettig over rustige wegen. Af en toe omrijden wegens een rommelmarkt maar om 14.30 kwamen we met dreigend onweer aan in Rutten, onder Tongeren, waar onze b&b was. Gelukkig waren we al welkom. Rond 18 uur reden we naar Lauw voor het diner waarbij we door een hevige stortbuit werden overvallen waardoor we als verzopen katten bij het restaurant aankwamen. Lekker eten vergoedde veel. Gelukkig hadden we een droge terugreis.

Dinsdag 11 juni- Na een rustige nacht en heerlijk ontbijt zetten we onze trip voort. Het was mooi fietsweer maar de stortregens van maandag hadden hun sporen achtergelaten. Toen we Lauw uitkwamen lag de weg enkele km's onder de modder, waardoor onze fietsen vrijwel onbruikbaar werden door klei in de reimmen en tussen spatbord en band. Het kostte ons veel tijd om dit op te lossen. Daarna weer prima rijden maar geen koffie onderweg, wel een traiteur zodat de lunch goed voorzien was. We naderden de Maas en staken die bij Wanze over. Het kostte moeite om het jaagpad langs de Maas te bereiken maar uiteindelijk konden we de drukke N90 verlaten. In Andennes vonden we de route naar onze b&b maar het gps waypoint stond niet goed zodat het toch wat langer duurde voor we op de bestemming waren. Daar konden we onze fietsen schoonmaken, genieten van een biertje en samen eten met de familie.

Woensdag 12 junii - Voor we ontbijt op hadden, fietsen uit de schuur, regenkleding aan en een bezoek aan de bakker gebracht hadden liep het tegen tienen en we hadden een lange dag voor de boeg. We reden nu permanent langs de Maas met wegdek van wisselende kwaliteit. Gelukkig werd het geleidelijk droger. In Namen vonden we een café voor koffie en spraken een fietser die op de terugreis was op deze route. Veel brandganzen met kroost op ons pad. Soms steile rotswanden en hier en daar een sluis om de grote binnenvaartschepen te stuwen. In Dinant versterkten we ons 's middags nog met thee. De zon liet zich wat meer zien en rond 18 uur reden we Frankrijk binnen. In een groentenwinkel in Givet sprokkelden we ons avondeten bij elkaar en kwart voor zeven reden we de de camping op. Na opzetten tent en douchen kregen we nog een bui maar daarna konden we eten en op tijd naar bed na een vermoeiende dag.

Donderdag 13 juni - Wanneer we kamperen kunnen we de volgende dag eerder op pad. Dat rijdt prettiger. Wel wat fris, dus goed aankleden. We hebben voor de vierde dag tegenwind. Er zullen nog diverse van die dagen komen. We blijven de Maas heel dichtbij volgen. Koffie lukt nu wel en in Revin hopen we een lunchplek te vinden. Na wat zoeken vinden we in het centrum iets wat we zoeken. Het is geen snelle lunch maar we genieten ervan. Als we verder gaan begint het te regenen. We schuilen net als een hele groep petanquers. Door een tunneltje zijn we weer bji de Maas en die volgen we naar Montherme. Hier leidt een racefietser ons naar een knap volle camping maar er is nog wel een klein plekje voor ons. Niet te dicht bij het pad je tent zetten want de rv's pakken daar de binnenbocht! Wel hebben we een soort picknicktafel om aan te eten. Toch erg rustig ondanks de drukte.

Vrijdag 14 juni - Het is grijs en koud als we de tent opruimen. We gaan rechtsaf vanuit de camping op zoek naar de brug die ons weer langs de Maas moet brengen. Altijd oppassen op een drukke weg in de ochtendspits. Na 2 km was het zover en gingen we over de brug met veel Europese vlaggen. Op het hoekje een bakker en daarna weer via mooi jaagpad langs de Maas af en toe in discussie met de brandganzen. We passeerden Charlevilles via een nieuw stuk pad, hier dus geen koffie. Tegen de middag, in Donchery vonden we een supermarkt en een café en genoten we in de schaduw onder de bomen van de koffie. Het was mooi weer geworden. Ook Sedan lieten we links (of rechts?) liggen tot we bji de afslag naar Douzy kwamen. Hier was onze camping. De weg er naar toe leidde langs een vliegveld en de camping was zeer rustig. We hebben ons maar geïnstalleerd en later kwam de beheerder langs en die vertelde ons waar in Douzy een winkel(tje) was. Dat was de laatste activiteit van de middag, behalve betalen dan. Mooie fietsdag.

Zaterdag 15 juni - Na een nacht met regen waren we kwart voor acht klaar om te vertrekken maar er was één obstakel. De poort was dicht. Gelukkig was via een trap een poortje te bereiken waardoor we er toch uit konden na wat afnemen van bagage. Het terrein is vandaag glooiend. Wel klaart het steeds meer op. We komen over wegen waar een familie fiets evenement aan de gang is maar daar zijn we welkom. Voordeel: geen auto's op de weg. Vroeg in de middag komen we in Doulcon aan en rijden naar Dun sur Meuse waar een supermarkt is. Die gaat half drie pas open. Dan maar iets verder naar Dun-sur-Meuse voor de koffie en leuk contact met een van de stamgasten van het café. Daarna goed ingeslagen en de laatste zes km naar Brieulles-sur-Meuse. De camping daar heeft alleen maar huisjes en stacaravans en een veldje waar wat tenten kunnen staan. Dat doen we dan met goedkeuring van de vaste gasten die later achter ons gaan petanquen. Een stortbui onderbreekt het mooie weer even maar daarna is het droog en kunnen we eten aan een gammele pickniicktafel. Fijne rustige camping. En goedkoop. Nooit een beheerder gezien.

Zondag 16 juni - We verlieten een stille camping voor een wat langere fietsdag van 78 km. Terrein was glooiend maar had ook een mooi stuk jaagpad naar Verdun. Hier raakten we verzeild in een hardloopwedstrijd, zelfs meer dan één. De gps-track ging samen met de hardlopers om het centrum heen zodat we ongemerkt uit koers raakten. We wilden graag het centrum van Verdun zien. Dat corrigeerden we snel zodat we leuke terrasjes zagen en de oorlogsmonumenten hier. Ook was er een bakker. Heel prettig op zondag. Na een fietstunneltje raakten we de laatste lopers kwijt en konden we de laatste 32 km met wat klimwerk afronden. St. Mihiel had een prima camping waar we bij half bewolkt weer een plek met schaduw vonden. Ook deze en voorgaande dagen was de wind ons niet gunstig gezind: zuidwest.