/ home / fietsen / groene weg / week 2

Groene weg naar de Middellandse zee 2010 - 17 t/m 23 juni

We naderen langzaam maar zeker de Jura en het tot nu toe redelijk tot goede fietsweer begint ons in de steek te laten.De tent moet erg nat ingepakt worden als we op pad gaan voor een etappe van 55 km. Onderweg komen we door Port-sûr-Saône, waar de bakker lekkere dingen voor ons heeft en we bekende fietskampeerders tegenkomen. We rijden door dorpjes met oude wasplaatsen. Uiteindelijk komen we in Soing aan, na een nu veel bredere Saône overgestoken te zijn. Hier rechts ligt de camping. Het is weer droog geworden en ook de zon laat zich af en toe zien zodat de regenkleding snel uit moet. We hebben jetons voor de douche nodig maar de beheerder komt alleen in de ochtend. Dus behelpen we ons een beetje met wassen. We staan en de tent kan drogen.

Vrijdag 18 juni gaan we op weg naar Arc-et-Senans. Om 7.20 zijn we op pad, ruim voordat er betaald zou kunnen worden. We hebben een lekkere fietsdag van 80 km. over wegen waar het eerder geregend heeft. Na de koffie rijden we Marnay binnen. Hier eindigt boek 1 van deze route, toch wel een mijlpaal. Het boek gaat de tas in en boek 2 komt in de stuurtas.Na de lunch komen we langs de Doubs te fietsen, heel mooi maar een stevige bochtige klim daarna over een wat drukkere weg met vrachtverkeer bevalt ons minder. Oud-strijders worden geëerd in Liesle en gaan we via een heuse fietsstrook langs de weg op Arc-et-Senans aan. De camping hier is rustig en heeft een overdekte picknick tafel. Hier gaan we aan wijn en paté en later aan het avondeten. Hierna maken we nog een wandeling naar de rivier Loue die knap hoog staat.

Het echte klimwerk gaat beginnen. We gaan de Jura in en ook het weer laat zich niet van zijn beste kant zien: nat en koud. Na de koffie in Polligny gaat het zachtjes regenen als we aan 4,5 km klim van 6% beginnen. Onderweg is een plek om even bij te komen. We zijn trots als we boven zijn in de mist op 600 meter. Hierdoor missen we het uitzicht op een van de mooie diep liggende valleien die wat verderop te zien moet zijn. We krijgen het koud. In Mirabel is een donkere Bar-Tabac die echter wel open is. Hier warmen we bij weer wat koffie wat op en later lunchen we in een bushokje in het dorp. We besluiten als het kan een hotelletje te pakken zodat we wat kunnen opdrogen en opwarmen. In Pont-de-Poitte ligt het Hotel de l'Ain, dat plaats voor ons en de fietsen heeft. De fietsen staan 's nachts in de entree van het hotel en het eten is er uitstekend. Goed opgelost.

Zondag 20 juni gaan we voor 48 km. op pad naar Thoirette bij een staalgrijze lucht. Tegenover ons hotel kunnen we boodschappen doen. Er zijin veel wielrenners en mountainbikers op pad en er staat weer klimwerk op het programma. Een klimmetje met 11% is voor ons met zware bepakking niet te doen maar de klim naar Onoz, iets boven 600 meter lukt wel. We poseren bij het bord van het dorp. We gaan langs het Lac de Vouglans, dat de Tour dit jaar ook aan zal doen. We genieten van onze Chaussons-aux-pommes, een lekkernij die we hier vrijwel altijd vinden bij de bakkers. We dalen af naar het dal van de Ain, ong. op 300 meter en het zonnetje gaat zijn best doen bij 14 tot 15 graden. Op onze camping kunnen we alles verder laten drogen en we zijn terug in het ritme van kamperen. 's Avonds maken we nog een wandeling langs de Ain met mooie dreigende luchten.

Op maandag hebben we weer een lange etappe, maar heel mooi door het dal van de Ain naar St. Maurice de Gourdans. Een 8 à 8 heeft wat te eten voor ons en het weer oogt wat vriendelijker. Wel is het koud. We komen langs een prachtig viaduct met bogen over de vallei en stoppen in Poncin voor koffie bij een drukke bar-tabac, waarbij de eigenaar vraagt naar onze fietsplannen. Een drukke weg vraagt voor een paar kilometers al onze aandacht, waarna we weer de rustige weggetjes op kunnen.ook omdat dit dorp de geboorteplaats is van St. Exupery, de schrijver van “Le Petit Prince”. Op het eind van het dorp kunnen we kijken naar naar zijn vervallen “chateau”. Onze camping bereiken we via een net geasfalteerde "route barrée", waar we toch wel op kunen fietsen. De camping lijkt verlaten, maar is gelukkig open. De patron vertelt ons dat de winkel op maandag dicht is, zodat we onze noodmaaltijd met lamsgehakt moeten aanspreken. Zeker geen straf.

Dinsdag hebben we een middellange, pittige etappe naar Châtonnay. We gaan de Rhône kruisen, weer een mijlpaal en een teken dat we het zuiden naderen. In Frontenas drinken we koffie en vinden een traiteur voor lekkers bij de lunch. We worden ingehaald door fietsers die we in Charmes en Corre nog gezien hadden, kunnen neerstrijken op een camping maar hebben energie voor nog een klim naar Châtonnay waar een camping à la ferme moet zijn. Kost wat moeite die te vinden. Het bordje naar de camping en de beschrijving in het boekje sporen niet helemaal. Diverse keren vragen leert ons dat het bordje volgen hier het beste is. De camping is rustig, we staan alleen op een veldje en kippen scharrelen rond de tent. Het is fris, winderig maar wel droog gebleven.

Woensdag 23 juni is St. Donat onze bestemming. Het lijkt prachtig weer te worden. Heerlijk na de kou en de regen van de Jura. We lijken door een soort Lake District te rijden met meertjes waar de vroege ochtendzon prachtig overheen schijnt. We rijden langs mais- en koolzaadvelden op zoek naar winkels. Die vinden we in Le Grand Serre. Een oudere vrouw vertelt ons daar over de geschiedenis van haar familie (concentratiekamp in WW2) en over enkele bezienswaardigheden in het dorp, zoals een overdekte markt.In Tersanne vinden we een dorpsplein met bomen en bankjes op te lunchen en komen weer het stel uit Zoetermeer tegen en horen hun ervaringen tot nu toe. Prachtige uitzichten langs een helling begeleiden ons naar St. Donat. We bekijken het dorp, vinden een supermarkt voor de boodschappen en om half drie komen we de 4* camping op. De poespas valt mee en we krijgen tafel en stoelen op ons met heggen afgeperkte plekje. Perfect en met 25 graden heerlijk om zo binnen te komen. Een flesje Côtes du Rhone doet de rest.