/ home / fietsen / groene weg / week 1

Groene weg naar de Middellandse zee 2010 - 10 t/m 16 juni

Vroeg in de middag van donderdag 10 juni zetten we onze zwaarbeladen fietsen op de trein naar Utrecht en vandaar verder naar Heerlen. Er is gelukkig plek voor de fietsen. In Heerlen aangekomen denken we wel op de ANWB fietsborden naar Vaals te kunnen fietsen maar dat valt tegen, tot iemand ons een beetje op weg helpt. Dan gaat het makkelijk. We zijn te vroeg voor ons Vrienden op de Fiets adres voor vanavond, dus doen maar een bakje op een terras, waar de WK koorts al op gang komt. We hebben een grote kamer in een rustige straat maar onze gastvrouw raadt wel aan alle bagage in huis te brengen.

De volgende ochtend ontbijten we vroeg, zetten alles weer op de fiets en wurmen ons vanuit de achterkant van de tuin omhoog naar de openbare weg. Het is niet ver naar het station van Aken, zo'n 6 tot 8 km. Daar kopen we kaartjes voor Trier en het is een leuke rit. Van Keulen naar Trier gaan we de hele Eifel door. Precies op tijd arriveren we in Trier, zoeken even naar de weg die ons bij de Moezel moet brengen. Het is mooi weer geworden en het is plezier rijden langs de Moezel, nadat we in Konz boodschappen hebben gedaan. Het is nog wel een behoorlijk stuk naar de camping, zo'n 50 km. Pas rond half zeven zijn we uitgefietst Op de camping vinden we een plek onder de bomen met uitzicht op de wijngaarden, maken ons eten klaar en hebben het gevoel dat de trip echt is begonnen.

Tegen negenen op zaterdagochtend kunnen we de sleutel van het sanitair inleveren en gaan op pad. We komen een Lidl achtige supermarkt tegen en doen gelijk onze boodschappen. Het is altijd maar afwachten wat je verder nog tegenkomt. We komen door Schengen en rijden dan Frankrijk binnen. Dan krijgt Ton een lekke band, gelukkig de enige op de hele trip. Alles van de fiets, op zijn kop en een nieuwe band erop. Het lek was niet 1 2 3 te vinden. We lunchen net nadat we definitief de Moezel achter ons laten (we zullen hem later nog een keer kruisen). Dan beginnen de hellinkjes: kort en gemeen. Zo bereiken we onze camping bij Volstroff en krijgen we een stortbui. Vroeg in de aviond arriveert nog een stel fietsers dat ook deze route fietst, maar dan van zuid naar noord. Zij zijn afgepeigerd na 90 km. fietsen. We hebben brood kunnen bestellen, zodat we de volgende ochtend iets te eten hebben.

Deze zondag hadden we de eerder genoemde 90 km. kunnen rijden, maar dat leek ons wat veel, zodat we een tussenstop bij een Chambre d'hote hebben ingelast in Brulange, een uitstekende keus. We rijden weer door mooi terrein en lieflijke dorpjes, waarop wij in Les Etangs komen en Café Du Retour koffie voor ons heeft en er ook nog een bakker is. In Hemilly lunchen we en dan komen we vroeg in de middag aan bij Isabel en Jean-François Bertrand. Die hebben een mooie kamer voor ons, we zullen er vanavond eten en kunnen een poosje lekker relaxen. Later in de middag komen nog een vader en zoon uit Brabant op de fiets aan die ook overnachten. Het wordt een gezellige avond met hun hele familie en met een lekkere barbecue. Onze gastvrouw spreekt aardig Engels en wij doen ons best ons Frans wat te oefenen.

Na een perfect ontbijt gaan we op pad voor een bescheiden etappe van 40 km. naar Vic-sûr-Seille. Ook hier enig gemeen klimwerk en zelfs loopwerk. In Chateau-Salins serveert een wat norse ober ons perfecte koffie en wijst een student ons naar de supermarkt, zodat we goed voorzien in Vic aankomen. Onderweg zagen we nog een treurig 45km autootje dat een voorwiel verspeeld had. Een shovel raapte het geheel op en vervoerde het naar een veiliger plek. Achter op de camping zijn de plekken voor de tenten. We komen in de buurt van enkele doorgewinterde fietskampeerders te staan. We zitten op het grensgebied van mooi weer en regen. We krijgen van allebei wat.

Dinsdag 15 juni wacht ons een etappe van ruim 80 km. naar Charmes. We moeten nu voldoende warmgedraaid zijn om dit aan te kunnen. In Lunéville doen we koffie en boodschappen en vinden op een bankje bij een begraafplaats een prima lunchplek. Ook is daar meestal een kraan, zodat we onze flessen bij kunnen vullen. Onderweg ontmoeten we een stel fietskampeerders uit Willemstad, ook op weg naar het zuiden. Onze camping in Charmes ligt op een eiland in de Moezel. Het is een grote camping maar er is plek buiten de drukte en het gezeur over wifi ontvangst. Op tijd naar bed want morgen is er weer een lange dag.

Woensdag zijn we snel op pad, zien iemand met brood lopen. Dan is een bakker niet ver weg en we slaan weer in: lekkers en pains complet. Vandaag opnieuw veel hellingen maar goed te doen. Later in de trip zal het pittiger worden. We komen bij de rivier Saône terecht, dichtbij de bron. In Corre doen we boodschappen bij de Intermarché. We moeten even wachten want hij is nog dicht. We raken in gesprek met een stel fietsers uit Zoetermeer, die dezelfde route als wij afleggen. We zullen ze nog diverse keren tegenkomen. Bepakt met lekkers doen we het laatste stukje naar Hurecourt. Hier moet een camping zijn, een stukje uit de route. Een prachtig bordje met een verroeste fiets wijst ons de weg, die steeds slechter wordt. En dan gaat het ook nog regenen. We vinden de camping, zetten snel ons spul op en mogen gebruikmaken van een blokhut, die aan de campingzijde open is en waar gezeten en gekookt kan worden. Hier brengen we de (vochtige) avond door.