/ home / fietsen / bordeaux breskens / week 2

Fietstrip 2015 - Bordeaux-Breskens - 12 juni t/m 20 juni

Vrijdag 12 juni 2015 Chasseneuil naar Sammarçolles 58 km.
Alles was nat en verzopen deze ochtend maar het interieur van de tent was droog en had dit onweer goed doorstaan. Onder een overkapping met een tennistafel ontbeten we en maken alles klaar voor vertrek. De atmosfeer was erg vochtig.  We gingen op weg naar Dissay om daarna de verbinding te zoeken met de Bretagne route. We volgen  onze zelfbedachte route maar eindigen op een doodlopende weg die onverhard verder gaat naar onbekende bestemming. We controleren kaart en gps en bedenken een alternatief terwijl het licht regent. Lencloître heeft een bakker en een cuppa. Zo versterkt kunnen we verder tot we de toegang tot de piste cyclable vinden. Dat is lekker rijden afgezien van de slagbomen waar  we steeds omheen moeten rijden. Als de piste onverhard en onaangenaam wordt kiezen we voor een parallel oplossing. Lunch in een bushokje en dan wordt het geleidelijk beter weer als we op weg gaan naar Sammarçolles.  Hier vinden we de perfecte b&b met een Vlaams/Frans/Engels sprekende gastvrouw en interessante gasten uit België. Hier genieten we van de tuin, drogen onze tent en hebben met alle gasten en familie een genoeglijk avondmaal.

Zaterdag 13 juni 2015 Sammarçolles naar Gennes - 58 km.
We ontbijten weer gezamenlijk in de keuken en vertrekken met een goed gevoel richting de Loire. In Lerne, waar we op een afstand het kasteel bekijken, ontmoeten we enkele Engelse fietsers die we later in Fontevraud met zijn prachtige abdij en stadscentrum weer tegenkomen. We vinden weer een prima bakker en dito café en heuvelen ons naar Saumur toe, dat we via een helling binnenkomen met prachtig uitzicht op de rivier. Het kasteel is in de steigers en het verlaten van de stad duurt lang door het zoekwerk en het vinden en bezoeken van de mega Le Clerk. Kostte zeker een uur extra. Daarna worden beloond met mooi fietsen langs de Loire tot aan Gennes, waar we nog een slager vinden voor wat lekkers. Onderweg maken we foto's van kasteeltjes en interessante gebouwen. De camping in Gennes is snel gevonden en we hebben een aardige plek niet ver van het sanitair onder de bomen. De temperatuur is aangenaam. Morgen is hier een grote fietstoer met 20000 deelnemers. Op tijd weg zijn dus.

Zondag 14 juni 2015 Gennes naar Durtal - 49 km.
Om 7 uur zijn we rijklaar en gaan het dorp in om de bakker te bezoeken. Daarna snel de brug over en de aanstaande fietsdrukte ontlopen.  Door Franse polders rijden we naar Maze waar een zondagsmarkt is waar we wat groenten kopen en de bar tabac kunnen we natuurlijk niet negeren. Het is bepaald niet koud maar ook niet 100% droog. We fietsen langs een boot op een paal  kunstwerk en langs mooie bloemenvelden en stroken. Zo  rijden we even nat twaalven Durtal binnen, waar we wel een restaurant vermoeden. Het enige restaurant dat we zien is dicht. Net voor sluiting  vinden we een Vival en doen onze inkopen. De camping is prima en heeft ook een bar voor later in de middag. Er strijken nog meer fietsende Nederlanders neer op de camping met wie we in gesprek raken. Met twee stoelen een tafel van de camping kunnen we genieten van een lekkere avondmaaltijd maar daarna gaat het regenen en moeten we snel alles regenklaar maken en de tent in.

Maandag 15 juni 2015 Durtal naar Brûlon - 47 km.
Het regent zacht als we opstaan en lossen dat op door onder het afdakje met de wasmachines te ontbijten. We rijden daarna door de mooie buitenwijken Durtal uit en komen in een gebied met wat meer veeteelt. In Crosmières vinden we vlak bij elkaar bakker en café. Het is zacht grijs weer. We komen door mooie dorpen en wasplaatsen en vlak voor de middag bereiken we Avoise, waar ook een camping is maar die komt voor ons te vroeg. Om 11.40 komen we bij een restaurantje in de verleiding maar we verwachten nog wel iets beters in Asnières,  maar de restaurants hier zijn maandag middag dicht. Wel mooi hier met nog een kerk met heel oude fresco's.
Onderweg kwamen we nog Nederlanders op de fiets tegen met wie we een praatje maken. We komen langs een hotel met bordje Hotel Open, maar bezwijken niet voor de verleiding. De tent moet drogen en Brûlon wordt onze bestemming. Die plek ligt hoog maar de camping is bij de rivier. We vragen enkele mensen hoe we er moeten komen. Via een pittige afdaling dus. De camping is verder prima. Later in de middag komen de fietsers aan die we de dag er voor in Durtal hebben gesproken en 's avonds kunnen we eindelijk weer eens uit eten.

Dinsdag 16 juni 2015 Brûlon naar Sille le Plage - 42 km.
Eindelijk weer eens een "bergetappe" met een echte col, nou ja, colletje, de Col de la Croix de la Mare van 273 meter. Onderweg er naar toe rijden we met prachtig weer, mooie uitzichten. We vinden de voor ons belangrijke winkels. We hebben lunch bij een vijver met eenden en bereiden ons dan voor op de col. We houden de klim lang vol maar het laatste stukje lopen we. Dan volgt een rustige afdaling naar Silly Plage bij een meer. De camping is bijna uitgestorven. We eigenen ons een leuke plek toe en doen een uitgebreide was waarna we kunnen douchen, verslagen schrijven, wat lezen, eten, enz. Een prima plek na een niet te lange etappe. Morgen zal wel pittiger worden.

Woensdag 17 juni 2015 Sille Plage naar - Sees 64 km.
Deze dag liep anders dan gepland. Omdat we tegen het eind over 400 meter hoogte heen moesten hadden we eigenlijk bedacht om deze dag in tweeën te hakken en zou vandaag een heel korte etappe moeten worden. Op onze geplande bestemming St. Leonard was echter niets open en we besloten verder te gaan de Alpes Mancelles in. Het volgende dorp was St.-Ceneri-de-Gerei, een van de Plus Beaux. Veel te vroeg voor lunch, niets te koop en de koffie hadden we al op. We maakten er wat foto's en besloten to bite the bullit en verder te gaan. Op een bepaald punt weken we van de route af om door Saint-Denis-sur-Sarthon te kunnen gaan. Die plaats was wat groter en had misschien een winkel. Dat bleek een goeie gok zodat we goed voorzien voor lunch en avondeten waren. Zo klommen we de "Alpes" in en op de top was nog een oorlogsmonument met tank. We daalden op ons gemak af naar Sees met zijn indrukwekkende kerk. Via via rommelden we ons naar de camping. Daartegen over bleek een Carrefour zodat we goed voorzien waren en bij mooi weer lekker konden relaxen op de camping.

Donderdag 18 juni 2015 Sees naar St. Pierre de Cerrières - 53 km.
We verruilden vandaag Basse Normandie voor Haute Normandie. Het glooiende klimmen gaat door. Het is grijs regenkleding weer. Via leuke dorpjes komen we om 11.15 in Saint-Evroult-Notre-Dame-du-Bois. Hier zijn mooie ruïnes en we zien een restaurant dat om 12 uur wel eens open kon gaan. We nemen de tijd om de abdijruïnes te bekijken te fotograferen voor we gaan eten. Een Belgisch stel fietsers heeft ook dat idee en we praten en met hen. Na het eten komen we in een gebied met vakwerkhuizen. Deze tocht is toch wel erg goed in elkaar gezet. Onze camping vinden we op een Aire bij een oud stationsgebouw.  De beheerster komt naar buiten, rekent met ons af en maakt de deuren naar het sanitairopen. Het is zeer grijs weer met af en toe een spat regen. We hebben een bank bij de tent en redden ons wel. Een Belgische auto met caravan draait 's avonds het terrein op maar maakt snel rechtsomkeert. We hebben het rijk weer alleen.

Vrijdag 19 juni 2015 St-Pierre-de- Cernières naar Pont Authou - 52km.
Mooie mistige ochtend met veel dauw op de tent. Half acht zijn we op pad. Het is makkelijk fietsen langzaam dalend naar een riviervallei. We komen door Broglie dat wat marktactiviteiten heeft en gaan de voie verte op naar Bernay. Die voie eindigt bij een grote supermarkt waar we flink inslaan. Koffie laten we even voor wat het is, want Bernay is druk en rommelig. Verder door de bloeiende vlasvelden naar de vallei, onder een joekel van een viaduct onder de A28 door dat de hele dwarsdoorsnede van de vallei overspant en op naar Brionne. Hier was een aanlokkelijk restaurant open waar we ook nog veilig konden parkeren. Doen! We hadden hier kunnen stoppen maar reden nog wat verder naar Pont d'Authou dat ook een camping heeft. Met zon en wind konden we hier onze kleren drogen. Nog even naar een groentenwinkel en we zaten goed hier. 's Avonds nog even wat rumoer van op de camping terugkerende jeugd maar verder prima.

Zaterdag 20 juni 2015 Pont Authou naar Jumièges - 43 km.
We hebben een korte dag vandaag omdat het gisteren niet lukte naar Jumièges te fietsen, wat overigens geen must was. Mooi weer maar een koele mistige start van de dag.  We maken een zijstapje naar Le Bec Hellouin, wat een fantastische verzameling vakwerkhuizen heeft en de moeite van een bezoek waard. In Appeville houden we pauze voor we de klim van 2 km. beginnen naar het plateau aan de oostkant van de vallei. Die klim valt gelukkig een beetje mee. In Routot is een kermis en brocante aan de gang en we genieten mee van de drukte. Daarna dalen we via de bossen af naar de Seine. Hier ontmoeten we enkele Franse fietsers die goed Engels spreken. We maken een praatje en zij hebben een aanbeveling voor een goed restaurant. Dat is altijd aan ons besteed. We blijken er nog te kunnen lunchen en gaan dan naar de camping, de de duurste van de trip. We vinden een enigszins bruikbare plek aan het buitenhek, waar  we niet te veel last van anderen hebben.