/ home / fietsen / bordeaux breskens / week 3

Fietstrip 2015 - Bordeaux-Breskens - 21 juni t/m 27 juni

Zondag 21 juni 2015 Jumièges naar Gueures - 64,5 km.

Even over zevenen kunnen we deze gedoe-camping verlaten en niet te ver buiten Jumièges vinden we op deze zondagochtend een bakker. Saint-Pear brengt ons koffie en in het naastliggende winkeltje kopen we nog wat groenten. We passeren het 1000 km. punt. Het wordt droger, wat vriendelijker met de vakwerkhuizen in het zonnetje. In Azouville-sur-Saane vinden we een bar tabac die open in en achter een minuscuul terrasje heeft. We nemen er koffie en krijgen ook nog wat zoutjes aangereikt. De rest van de clientèle zit aan wat sterkers. De camping in Gueures kent weinig tent gasten maar we kunnen een leuk plekje uitzoeken bij de visvijver bij een picknicktafel. Er komen nog enkele fietsers hier kamperen en de eigenaresse is benieuwd hoe dat komt. We leggen uit dat deze plaats aan de Normandië route ligt. Ze maakt een kopie van enkele pagina's uit ons boekje.

Maandag 22 juni 2015 Gueures naar Eu - 53,5 km.

Veel vogelgezang bij het opstaan, terwijl de druppels op de tent vallen. Gelukkig staan we naast een picknicktafel om te ontbijten. Volledig ingepakt tegen de regen vertrekken we om zeven uur aan een pittige etappe naar Eu. We komen een Route Barrée tegen die we negeren maar even later blijkt men toch nadrukkelijk met de weg bezig te zijn. Een werkman knikt dat we door mogen. Gelukkig. De alternatieven liggen meestal niet voor het oprapen. In Tourville sur Arques vinden we een bakker vlak bij een school waar de ouders op dat moment hun kinderen heen brengen. Het is koud. Geen probleem bij het klimmen maar voelbaar op het vlakke en de afdalingen. De regen zet echt door. Helaas. Zo komen we tegen de middag verzopen in Eu aan, waar we nog wat last hebben van eenrichtingsverkeer. Onze track is bedoeld voor Noord naar Zuid. We vinden een restaurantje in het centrum, waar we flink eten en weer kunnen opwarmen. Daarna een bezoek aan de VVV, die voor ons een geschikt hotel weet dat ook nog een kamer voor ons heeft. We gaan er snel naar toe. De fietsen gaan achterin een abri en in onze kamer hangen we alles te drogen. Later lopen we wat door het regenachtige Eu en komen vroeg terug naar het hotel waar we een eenvoudig diner hebben met een zeer spraakzame en goed in zijn humeur zijnde patron. De volgende ochtend kunnen we al vroeg terecht voor het ontbijt. Diner, slapen en ontbijt kostte ons 91,40 euro, een koopje!

Dinsdag 23 juni 2015 Eu naar Vironchaux 52 km.

Een droge dag met kans op zon zo te zien. Bij het uitrijden van Eu doen we wat boodschappen. We klimmen het rivierdal uit en ruden door een mooi gebied met akkers. Bij St. Blimont is men weer eens met de weg bezig maar hier kunnen we ons ook uit redden. Zo komen we wat later in de ochtend aan in St. Valérie-sur-Somme, dat we goed kennen. Er is een supermarkt die we eerst aandoen, zodat we goed voorzien naar onze bestemming kunnen rijden. Aan de rand van het dorp is ook nog een restaurantje waar we koffie kunnen drinken. Het weer knapst steeds verder op. We kunnen nu over een fietspad rijden langs de hoofdweg langs een moerassig gebied. Noyelles-sur-Mer heeft bij het station bankjes waar we kunnen lunchen. Langs mooie klaprozen rijden we naar het Fôret de Crécy naar Machy en zo door naar Vironchaux. Hier is onze camping, bijna verlaten, maar met een barretje en een mooie plek op het gras. Met de geleende stoelen en nu prachtig weer is het hier goed toeven na het douchen en het doen van een wasje.

Woensdag 24 juni 2015 Vironchaux naar Bezinghem 41,5 km.

We naderen de Groene Valleienroute. Mooie heldere lucht met mist. Dat nodigt uit om wat foto's te maken. Dit is bekend terrein. We waren hier een jaar eerder ook. In Roussent zitten we aan de koffie en in het wat drukkere Montreuil vinden we de noodzakelijke bakker. Het grote plein daar is zo uitnodigend dat we nog maar een bakje doen. Het weer is nu fantastisch. In Estréelles vinden we een schaduwrijk grasveldje voor de lunch. Inxent heeft een prachtige kerk en zo komen we na een aantal pittige klimmen en dalingen bij de camping van Bezinghem uit, waar we in 2009 ook kampeerden. Nu hebben we prettiger plek op de camping die bijna alleen maar vaste plekken heeft.

Donderdag 25 juni 2015 Bezinghem naar Watten 65 km.

Samengevat een pittige maar mooie fietsdag. Begint met een koele ochtend met veel condens. 7.05 op pad gelijk helling op. Even na Bezinghem zijn we de Normandië route kwijt en zitten we nu echt op de Groene Valleienroute. Dèvres is een grote plaats dus daar moet een bakker zijn. We worden niet teleurgesteld. Het wordt dalen en klimmen tot we het eind van ons deel van de GV-route bereiken en via de LF1 richting België gaan. Het wordt warmer. We komen door Le Wast. De kerk van Licques heeft een mooi interieur. We rijden op een gps track die we in 2009 maakten toen we de Groene Valleien route reden. Zo weten we dat er vlak voor Watten nog een klim en afdaling te verwachten zijn. Bij de Vival in Watten doen we boodschappen en rijden we de ons bekende camping op. We pakken een mooi plekje op een centraal veldje, scoren twee stoelen en kunnen lekker uitrusten tijdens de warme middag.

Vrijdag 26 juni 2015 Watten naar Nieuwpoort 82,5 km.

De etappes worden nu wat langer. We weten dat we een stugge klim hebben Watten uit via Mont Watten. Het laatste stukje moeten we lopen. Dat gaat echt niet. Boven staat een prachtige "Moulin a Vent" en hebben we uitzicht over het dal. Hierna is het klimmen zo goed als voorbij. We maken wat foto's in het pittoreske Bollezeele en gaan bij Oost-Cappel België binnen. Gelukkig zijn de wegen in de afgelopen zes jaar niet veel veranderd. We gaan naar Diksmuide waar we boodschappen doen en de oude spoorlijn opzoeken, die nu fietspad is en ons naar Nieuwpoort zal brengen. Daar komen we op de grootste camping ooit met 1100 plaatsen voor huisjes, caravans en campers. Voor de simpele kampeerder is er een veldje helemaal achterin. Prima, vinden we. Er is een picknick tafel en een waslijn en er zijn enkele andere gasten die zeer rustig zijn. We koken ons potje drinken wat wijn en vermaken ons.

Zaterdag 27 juni 2015 Nieuwpoort naar Breskens/ R’dam 89 km

De laatste dag is de langste, maar met gunstige wind is deze vlakke etappe goed te doen. We maken nog even een foto van ons campingdorp en zoeken dan de kanalen op die ons naar Brugge moeten brengen. Buiten bij een ouderwets kroegje waar iedereen al aan de drank is hebben we koffie. Een fietsenmaker draait de stuurpen van Sue's fiets nog even vast. Die begon los te raken. Zo gaat het te midden van veel fietsers op Sluis aan, waar we in het zeer drukke centrum lunchen om de goede afloop te vieren. Langs en door de duinen fietsen we in de volle zon naar Breskens, waar we het fietsveer naar Vlissingen nemen. Daar kunnen we nog net de intercity naar Rotterdam pakken, zodat we even over zessen weer op de fiets kunnen voor de laatste zeven kilometer naar ons huis. Een mooie tocht van dik 1400 km. zit er op.