/ home / fietsen / schotland 2018 / week 1

Fietstrip 2018 - Rotterdam naar Ayr 28 aug t/m 10 sept.

Dinsdag 28 augustus - Even na 9 uur vertrokken we richting Rotte bij windstil weer. Het was mooi rustig rijden. We gingen onder de A12 door en gelijk linksaf. De Pannenkoe in Kruiswijk serveerde ons koffie en we reden verder naar Benthuizen en zo op Leiderdorp aan. Hier hadden we lunch op een bankje aan het water. Via de rand van het centrum van Leiden gingen het op Oegstgeest aan. Na de stadsdrukte kwamen we nu langs de Haarlemmer Trekvaart te rijden. Rond 14.30 reden we Noordwijk binnen en kort daarna Noordwijk aan Zee. Het was nog een beetje te vroeg om ons te melden bij ons Vrienden op de Fiets adres dus genoten we nog wat van het strand. We hadden een leuk slaapadres en door het zachte weer konden we aan de boulevard ook buiten eten. Een makkelijke dag van zo'n 50 km.

Woensdag 29 augustus - Na een lekker ontbijt reden we nu direct de duinen in en de LF1 op. Een bleek zonnetje probeerde door de wolken te komen. Het was mooi rijden. We kwamen Zandvoort binnen en vonden een plek om wat boodschappen te doen. We reden een stukje richting Haarlem en gingen weer de duinen in, waar we een koffiestop konden maken. Mooi rijden ook langs de rand van de Kennemerduinen. IJmuiden was daarna snel bereikt. Bij het kantoor van DFDS aten we onze lunch en voegden we ons bij het verkeer dat men zo snel mogelijk aan boord wilde hebben. Een klein hoekje van het autodek, dat later niet meer bereikbaar zou zijn,was gereserveerd voor fietsen. Daarna vlug onze hut opgezocht, thee gedronken, wat rondgekeken en om kwart over vijf vertrokken we voor een rustige overtocht.

Donderdag 30 augustus - In de ochtend voeren we de monding van de Tyne op met een kasteelruïne op de kop. Na ontbijt gingen we naar de fietsen, wachtend tot we van boord konden. De douane wees ons op de start van de fietsroutes en zo ging het via Hadrian's Cycleway op Newcastle aan. We reden daar langs de kade, stopten bij een een bestelwagen die geweldige koffie serveerde en manoeuvreerden ons behoedzaam tussen de wandelaars door tot we op fietspaden in een rustiger gebied kwamen. Langs George Stephenson's geboortehuis en een mooi kerkje in Ovingham op onze bestamming Corbridge aan. Gastvrije b&b, eten in The Black Bull. Een wandeling in het mooie avondlicht rondde deze dag van 48 km. af

Vrijdag 31 augustus - Een mooie blauwe lucht maakte ons wakker. Na een prima ontbijt gingen we op pad over glooiend terrein met weilanden met schapen. We stopten in Hexham om die plaats te bekijken. Het centrum bleek te liggen op een steile heuvel. Dat werd lopen. Het centrum was de moeite waard en we deden inkopen bij een deli die veel heerlijks verkocht en daar trots op was. Via een park gingen we de route weer op, staken een onbewaakte spoorweg over en reden op wegwerkzaamheden af. Er werden bomen gesnoeid. Gelukkig konden we er langs.en vonden een lunchplek. De hellingen werden steiler. Een zijsprongetje bracht ons bij Housesteads waar een museum was en toegang tot Hadrian's Wall. We namen thee in het café en reden daarna het laatste stuk naar onze bestemming: Greenhead. Onze b&b lag dit bij de "wall". Stenen zagen we niet maar wel de contouren van de Wall. Mooie b&b en een pittige afdaling naar het dorp om te eten in het Greenhead Hotel. Daarna in de schemer de helling weer op. Goed voor de spijsvertering en daarna een goede nachtrust na een dag van 47 km.

Zaterdag 1 september - Een bewolkte dag. Na weer een prima ontbijt waren we om 9.15 uur op pad. Nu met de fiets de 14% helling af met een hek op het eind. In de remmen dus. Via rustige weggetjes en paden ging het helling op en af. We kwamen nu bij de echte Hadrian's Wall uit en reden even parallel aan de muur en de resten van de fortificaties die om de zoveel tijd rond de muur stonden. Bij de ingang naar een oud manor house stond een plastic stoel. Mooie plek voor lunch. Later begon het zachtjes te regenen. In Longtown hoopten we thee te kunnen drinken maar dat viel tegen. We waren dicht bij onze bestemming Gretna Green dat we via een wat drukkere weg en een smal paadje naar het centrum bereikten. Ons hotel was snel gevonden. Ruime kamer en de fietsen mochten op de kamer staan. Tijdens een wandeling in het centrum zagen we de winkeltjes waar je een huwelijk kon regelen en een koets met paarden voorbij komen na een net gesloten huwelijk. We aten in ons hotel, vermaakten ons nog wat in de kamer en vroeg naar bed na 50 km.

Zondag 2 september - 7 uur. Tijd om op te staan. Zeer grijze dag maar niet koud. We hadden een vlakke start tussen de hedgerow's door met af en toe een sportieve fietser op de weg. We kwamen langs "The Devil's Porridge Museum" waar vrouwen in WW1 explosieven produceerden en stopten om de buitenkant te bekijken. Daarna reden we een miezerig Annan binnen waar we geen gezellige koffieplek vonden. De regenkleding moest aan. We reden door het estuarium van de Firth, heel mooi, en kwamen, rijdend langs de kust, uit in Powfoot, waar een niet in het boekje vermeld hotel bleek te zijn. We waren welkom voor koffie en ze hadden ook allerlei lekkers. Genieten en opdrogen dus. Vandaar was het niet zo ver meer naar onze bestemming maar eerst nog Ruthwell Church met zijn Anglo Saksische Kruis en later langs Caerlaverock National Nature Reserve. Op veel plekken gedurende de hele trip waren rijpe bramen. Om 15.30 kwamen we in Glencaple aan dat één hotel had met voor ons een prima kamer met mooi uitzicht. Wat wandelen, eten in het hotel. Mooie afsluiting van weer een goede 48 km. lange niet te moeilijke fietsdag.