/ home / fietsen / morvan

Fietstocht Morvan - 15 t/m 20 juni 2002 - 400 km.

In 2001 hadden we kennisgemaakt met de streek rond Beaune in Côte d'Or, Bourgondië.We hadden daar wat fietstochten gemaakt en nu hadden we een schets van een tocht van een week ontworpen. Ons vertrek was vanaf de camping van Beaune op een zeer warme zaterdag. Beaune ligt aan de oostkant van een hoge helling te midden van de wijngaarden. Onze bestemming voor de eerste dag was het westelijker gelegen Autun, waardoor we over deze helling heen moesten. Die 300 meter klim viel nog niet mee. Het moest uit de tenen komen, maar kwamen deze horde en kwamen in het wat vlakkere gebied richting Morvan.

Toch eiste de hitte zijn tol. We reden bij Sully langs een hotel-restaurant en wat verderop waren we de hitte meer dan zat en besloten dat hotel op te zoeken. Auberge Le Grillon werd gerund door een Nederlands stel en er was een kamer vrij voor ons. Zodoende eindigde deze dag iets anders dan gepland maar wel heel plezierig en comfortabel. De volgende dag haalden we de achterstand in. Via het oude Autun reden we de Morvan binnen voor nog veel meer klimwerk. Eerst koffie op een prachtig terras en daarna door de heuvels naar Chateau Chinon waar we een schaduwrijk plekje op de camping vonden en nog een open winkel voor wat boodschappen, op een zondag op het platteland altijd een verrassing.

De maandag was de hitte nog nauwelijks afgenomen.Klimmen tot 800 meter eiste veel van ons. Gelukkig konden we in Lormes nog net voor sluitingstijd wat drinken kopen in een supermarkt en daarna wat uitrusten voor we richting Vezelay koersten. Vlak onder deze "Plus Beaux" ligt St. Père, dat een eenvoudige camping heeft. In de schroeiende hitte zetten we onder de bomen de tent op vlak bij een stroompje. Daarna gingen we uitgebreid in het stroompje zitten om af te koelen. Geen winkel was hier te vinden of open. Zelfs een ijsje bij een benzinestation lukte niet. Een bezoek aan Vezelay zagen we bij deze temperatuur ook niet zitten. Uitrusten op de camping was het enige dat erop zat.

Intussen waren we aan de hitte wat gewend en pasten ons schema aan: heel vroeg opstaan en om 7 uur vertrekken. Zo reden we naar Avallon, dat we onderlangs in de schaduw langs het riviertje "le Cousin" rondreden. We eindigden in Noyers, een andere Plux Beaux. Het is een prachtig dorpje met veel oude gebouwen en straatjes. De camping is een ommuurd terrein. Bij het gemeentehuis kun je een sleutel van de poort halen en betalen. We namen ruim de tijd om daar rond te kijken en 's avonds genoten op een zeer rustige camping.

Van Noyers koersten we naar Venary-les-Laumes, waarbij we onderweg Semur-en-Auxois, een ander mooi stadje, aandeden. Door omstandigheden moesten we een dag eerder dan gepland terug naar Nederland, waardoor we na Veneray een 90 km. lange dag naar Beaune moesten inplannen. Die laatste dag bracht ons eerst naar het Canal de Bourgogne, echter wel via een heuvelrug met een 18% afdaling. Hierna was het heerlijk rijden over de D33 langs het Canal, tot we de volgende rug van 600 meter over moesten richting Antheuil, Bouilland en de lange afdaling naar Beaune. We vierden het succesvol volbrengen van deze eerste kampeerfietstocht sinds 1993 met een hapje eten in Le Relais de la Diligence in Meursault.

Gereden afstanden

Beaune naar Sully - 52 km.

Sully naar Chateau Chinon - 72 km.

Chateau Chinon naar St. Père - 67 km.

St. Père naar Noyers - 57 km.

Noyers naar Venarey - 57 km.

Venary naar Beaune - 90 km.