/ home / fietsen / bligny

Een week in Bligny sur Ouche 4 t/m 10 juni 2012

In 2012 stond geen lange fietstocht op het programma maar een week fietsen in Bourgondië leek ons een leuk extraatje. Kijkend op kaarten en zoekend naar een geschikte, eenvoudige camping kwamen we uit op Bligny sur Ouche, niet ver van Beaune. Dat bleek een prima keus. Camping bestond uit mooie vlakke grasvelden, sanitair was afdoende en het was er nog tamelijk rustig zo vroeg in het seizoen. In het dorp waren wat winkels en net erbuiten een grote supermarkt, op loopafstand van de camping. Je zit vlak bij de Ouche waarlangs het goed fietsen is en ook het Canal de Bourgogne met goeie jaagpaden is dichtbij. Er kan geklommen worden. Je zit hier aan de westkant van de 600 meter hoge rug tussen de Ouche en de valley bij Beaune. Nu nog een beetje aardig fietsweer.Hieronder foto's, een kort verslag en een Google Map met de gereden routes.

Maandag 4 juni kiezen we voor de route door de Vallée d'Ouche, de D33. Die hebben we 10 jaar geleden deels ook gereden tijdens onze trips in Frankrijk. Grijs, dreigend weer. Het eerste stuk rijd je samen met stoomspoortreintje naar Pont d'Ouche, mooi rijden net boven het riviertje. Bij Pont d'Ouche kruisen we de A6, die met een hoog viaduct bovenlangs gaat. Wat verderop pakken we wat zijweggetjes om de kleine dorpjes aan deze rivier wat beter te bekijken, zoals La Bussière sur Ouche en Barbirey sur Ouche. Zo komen we uit in Ste-Marie sur Ouche, een heel stil dorpje. Hier beginnen we aan de terugreis. We krijgen nu echt trek in koffie en in Gissey vinden we een pizzeria die net open is gegaan en koffie heeft. Terug in Pont d'Ouche is het lunchtijd en we kunnen de verleiding niet weerstaan om voor 13 euro een viergangertje met brood, wijn en koffie te laten schieten in Auberge du Renard Hierna verkennen we nog een poosje de wegen rond het Canal de Bourgogne, ook heerlijk fietsen langs de akkerbouw.

Dinsdag 5 juni willen we op pad gaan maar door een lekke band moet dat een uurtje uitgesteld worden. We vinden het lek en dat is snel gerepareerd. We mikken vandaag op het gebied ten noordwesten van Bligny over golvende wegen en door een mooi landschap met tarwevelden omzoomd door klaprozen en andere veldbloemen. Via Vic-Des-Pres, Bessey-la-Cour, Veilly, Culetre en Cuss-le-Chatel rijden we op Arnay-le-Duc aan, een wat grotere plaats met een mooi oud centrum. Hier is ook een bakker en een prima café. We gaan hierna naar het noorden en oosten, naar Essey, Chazilly (mooi) en Sainte-Sabine, een heel schilderachtig dorp. Dan begint het steile en soms te steile werk. We komen op wegen die niet meer op de gps staan, dus recentelijk geasfalteerd. We gokken dat we boven Bligny ergens op de D33 uit moeten komen en na een zeer steile afdaling doen we dat ook. Met intussen prachtig weer komen we na 60 km. weer op de camping aan.

Woensdag 6 juni regent het als we opstaan. Tegen tienen wordt het wat droger en kijken we in het dorp. Er is markt en ook de bar is levendig. Als we onze koffie op hebben en boodschappen hebben gedaan stappen we op de fiets voor een tocht richting het zuidwesten. We komen nu langs Thomirey en het schitterende Etang de Rouey. St. Pierre en Vaux brengt ons bij een stokoud kerkje, waar een jongen vraagt of we de kerk van binnen willen zien. Hij haalt de sleutel voor ons. Gps en detailkaart houden ons op mooie weggetjes niet zonder klimmen. Als we de N6 over zijn volgt een 10 km. lange zeer geleidelijke afdaling naar Bligny door de Franse landbouw. Bij Maxi de laatste boodschappen gedaan. Korte maar mooie route.

Donderdag 7 juni willen we een "oude bekende" bezoeken, Bouilland tussen Beaune en de Ouche. Daarvoor moeten we de D104 op en klimmen in de ochtendnevel. We zullen twee keer over de rug van 600 meter moeten gaan. Bij Crepey in de buurt proberen we van het uitzicht te genieten maar de lage bewolking verhindert dat. Het café in Bouilland is nog niet open, dus beginnen we aan de mooie afdaling richting Beaune door dit bosrijke gebied. Voor we te ver zakken slaan we rechtsaf, een smal weggetje naar Clavoillon, een middeleeuws dorp. Hier kunnen we de A6 oversteken naar Bessey en Chaume. We nemen de weg door bos, veld en golvend landschap naar Echamant, waar een mooie oude kerk en kruidentuin zijn. Tot slot nemen we de D33, die heel rustig blijkt te zijn, terug naar Bligny.

Vrijdag 8 juni was het idee te verkassen naar een andere locatie maar we staan hier goed en hebben nog wel ideeën voor een paar tochten. We kiezen vandaag voor een wat vlakkere etappe. We nemen de route zoals we die maandagmiddag namen rondom Canal du Bourgogne en slaan dan af naar Châteauneuf dat een groot kasteel heeft, dat met het dorp op een heuvel ligt en van grote afstand goed te zien is. We hebben dus een stugge klim voor de boeg en die is net te doen. In Chateauneuf vlak bij het kasteel is een café, waar we op het terras koffie doen en de onmogelijke manoeuvres van een bus om te keren op ons gemak kunnen bekijken. Aan de andere kant van het dorp dalen we af en rijden via Commarin (ook mooi kasteel) naar Semarey en dan terug naar het Canal de Bourgogne. Nu kiezen we voor het jaagpad langs het kanaal en dat is een goeie keus. Het is deels verhard, je komt alleen een enkele fietser tegen en ook het onverharde deel is prima. Mooi fietsen en mooie uitzichten. Hierna bij Pont d'Ouche weer terug naar de camping.

Zaterdag 9 juni hebben we nog één rit voor de boeg. We hebben nog geen wijnranken gezien. Daarvoor moeten we naar het oosten, richting Nuits St. Georges en de D18 en D25 moeten ons daar brengen vanaf Pont d'Ouche. Dit zal de etappe worden met de meeste klim en voor ons de grootste uitdaging. Gelukkig is het droog en koel. Op 600 meter pauzeren we en daarna gaat het glooiend op en neer, voor we dalen naar Arcenant, waar de wijnbouw in beeld komt. Daar is niets te drinken maar in het volgende dorp wel. In Meuilly vinden we een onooglijk kroegje maar het is wel open. We besluiten dat we tot hier gaan. Het is nog 10 km. naar Nuits St. Georges. Terug in Arcenant lunchen we en versterkt beginnen we aan de klim terug. Na zes dagen vinden de spieren het blijkbaar goed te doen. Niet te veel protesten. Lange afdaling terug naar Pont d'Ouche en via de D33 weer naar Bligny, mooie uitdagende etappe.