m

/ home / fietsen / vlaanderenroute

Fietstocht Vlaanderen 2000

Na East Anglia en de Zuiderzeeroute/Friesland vonden we het weer tijd om een dikke week te gaan fietsen. Diverse routes stonden op ons verlanglijstje, België kwam daar aanvankelijk niet in voor. Al speurend op Internet en in de LF-gidsjes ontdekten we de Vlaanderen Fietsroute, kochten het Topo-gidsje en waren verkocht. Dit zag er leuk uit: fietsen over jaagpaden langs de kanalen, door de Vlaamse Ardennen, langs en door leuke stadjes… voldoende redenen om onmiddellijk met de voorbereidingen te beginnen.Die voorbereidingen bestonden vooral uit het goed plannen van de route, het onderdak, de dagafstanden, etc. We besloten de trip "tegen de klok in" te maken en de route na een start in Breskens in Brugge op te pakken. Tussen Turnhout en Antwerpen zouden we de route na zo’n 600 km weer verlaten om tenslotte in Roosendaal te eindigen. De trein moest ons verder van en naar huis helpen. Ons doel was de Vlaanderenroute en we hadden niet de behoefte om twee volle dagen te fietsen om van huis uit die route te bereiken.We wilden de bagage licht houden. Wat betreft onderdak hadden goede ervaringen met "Vrienden op de fiets" en hoopten ook voor deze trip van dit soort adressen gebruik te maken. Zijn er in Nederland meer dan 1500 adressen aangesloten, in België is de spoeling veel dunner, slechts enkele tientallen, waarvan er enkele aan de route liggen. Een leuk alternatief leek ons de "Trekkershut". Een brochure van het Belgisch Verkeersbureau gaf hierover precies de juiste informatie. Reserveren bleek bovendien eenvoudig. We maakten hier vier keer gebruik van.

Door een wat magere voorbereiding besloten we het traject Breskens – Kortrijk niet in een maar in twee dagen te doen, iets waar we achteraf heel blij mee waren. 80 km. fietsen met windkracht 9 a 10 tegen en opzij tijdens een onverwacht zware storm werd ons zo bespaard.


In rood de Vlaanderen Fietsroute met de aanloop uit Breskens. We reden Brenskens - Brugge en tegen de klok in tot voor Antwerpen.

 

Vrijdag 27 mei 2000 - Breskens naar Brugge

We begonnen onze trip aan het eind van deze vrijdagmiddag in Breskens op de LF1, het bewegwijzerde fietspad van Den Helder naar Boulogne (Fr.). De route volgt de duinen naar het westen langs diverse vakantieparken en campings om daarna landinwaarts richting Sluis te gaan. Vanuit hier reden we langs het kanaal van Sluis via Damme naar Brugge. De bomen boden beschutting tegen de zojuist begonnen regen. In de buurt van Damme verdwijnt de beschutting en rijden we eenzaam over het fietspad richting Brugge. 40 km na Breskens bereiken we Brugge St. Kruis en ons eerste Vrienden op de fiets-adres. Tijd om de natte spullen uit te trekken en bij te komen op een keurige kamer, uitkijkend op de weiden aan de noordkant van de stad.

Zaterdag 28 mei 2000 - Brugge naar Diksmuide

Onze gastvrouw verwent ons zaterdagochtend met brood vers van de bakker, moppert wat over gasten die het Vrienden-op-de-fiets systeem misbruiken en wenst ons een goede voortzetting van de reis. De bordjes van de LF1 zijn we even kwijt maar het route-gidsje wijst ons de weg en zal dat de komende week nog diverse malen doen. Het blijkt voor deze tocht onmisbaar. Net binnen de ring rond Brugge pakken de we route weer op en vrij snel verlaten we Brugge in westelijke richting langs het Zwin. Viaducten bieden af en toe beschutting tegen de felle regenbuien.



Na Brugge, rijdend langs het Groot Zwin, werden overvallan door onweer en regen

Niettemin is het een plezierige route om te fietsen. In de verte zien we rechts de bebouwing van Oostende en later Nieuwpoort. In Leffinge vinden we noodzakelijk café / pannenkoekhuis om wat op te warmen. Bij Nieuwpoort slingert de route zich om de stad heen om tamelijk onverwacht loodrecht op de kust een fietspad in te slaan richting Diksmuide. Het pad ligt op het tracé van een oude spoorlijn van Nieuwpoort naar Diksmuide en is heel rustig. De zon is intussen doorgebroken en houdt ons in Diksmuide gezelschap als we na 55 km. ons eindpunt voor die dag bereikt hebben en een stadswandeling maken.

Zondag 29 mei 2000 - Diksmuide naar Harelbeke

De IJzer is de rivier die ons zondag als eerste zal begeleiden op weg naar Ieper en Kortrijk. Als we opstaan en door het raam van onze kamer in hotel St. Jan naar buiten kijken, zien we de rivier en de bomen, geteisterd door een loeiende wind, kracht 8 of 9, precies de verkeerde kant op waaien.
Het is even slikken, regenpak aan, fietsen, die in een niet gebruikt zaaltje van het hotel staan, weer beladen en, laag in de versnelling de brug over en linksaf langs de IJzer de route oppakken. Tanden op elkaar, 10 tot 12 km. per uur pal tegen de wind in, meer zit er niet in. Gelukkig zijn er op deze tijd van de dag weinig auto’s op pad, want af en toe word je behoorlijk uit je koers geduwd of moet je opzij voor takken die op de weg liggen.

Naar Ieper is het 24 km. Gaat dit lukken? Na een kilometer of tien komen we bij een splitsing. We verlaten de LF1a, die verder naar het zuidwesten gaat, richting Boulogne en volgen verder de Vlaanderen-route via de LF6a langs het kanaal van Ieper naar IJzer. De wind komt nu met wisselende kracht van opzij. Dit dwingt ons af en toe tot afstappen om niet van de dijk af te waaien of om afgewaaide takken te ontwijken. Met alle bepakking vang je extra veel wind. Gelukkig zijn we wat beschermd door de bomen aan de andere kant van het kanaal. Door diverse begraafplaatsen en oorlogsmonunten word je eraan herinnerd dat hier in de Eerste Wereldoorlog heel veel strijd gewoed heeft.



Na twee uur ploeteren in windkracht 10 bereiken eindelijk Ieper

Na twee uur bereiken we Ieper met een monumentale Grote Markt. Het is een goed moment om even bij te komen in een van de etablissementen langs de markt. De tocht gaat verder langs de gracht om de vesting, waarna we het water verlaten en de route een wat meer oostelijke koers heeft. In Zandvoorde, een klein dorpje, vinden we vroeg op de zondagmiddag een open dorpswinkeltje, waar proviand ingeslagen kan worden. Tussen Menen en Halluin bereiken we de rivier de Leie, die we volgen tot in Kortrijk, een levendige stad als het wat prettiger weer zou zijn.

 

Een vijftal prachtige trekkershutten op het terrein van de domeinen
te Harelbeke

De trekkershut op Provinciaal domein De Gavers bij Harelbeke, onze eindbestemming, blijkt er een van vier, die samen met een sanitaire hut op een grasveld in het domein ligt. We zijn de enige gasten en zien veel konijnen rondspringen op de weide voor de hut. In de hut is verwarming en kookgelegenheid, twee prettige bijkomstigheden. Het weer is tot rust gekomen en de zon laat zich weer zien, reden om ’s avonds een wandeling te maken rond het meer op het domein.

Maandag 30 mei 2000 - Harelbeke naar Onkerzele

Een zonnige, wat dampige, start van de dag. We rijden terug naar het punt waar we de LF6 verlaten hadden en zetten koers naar Zwevegem. Hier worden we voor het eerst en zeker niet voor het laatst geconfronteerd met wegwerkzaamheden waardoor we de route moeten verlaten. Ons boekje en de zon wijzen ons de weg terug naar het kanaal, dat we volgen. De gevolgen van de storm zijn op ons pad nog goed merkbaar. Het blijft opletten om de fiets en onszelf heel te houden.



De volgende dag rijden over paden met afgevallan blad en takken richting
Kluisbergen

Links en rechts van ons zien we een heuvelachtig landschap. We naderen de Vlaamse Ardennen, waar de route dwars doorheen zal gaan. Zo’n 20 km. voorbij Zwevegem is het voor een aantal dagen gedaan met het "vlakke". We verlaten de Schelde en gaan op weg naar de Kluisberg, wat een korte, gemene klim betekent. Hierna modderen we letterlijk en figuurlijk door het Kluisbos. Een glooiend boerenland met regelmatig klimmen en dalen volgt.Via Maarkedaal, Opbrakel en Deftinge komen boven Geraardsbergen langs en eindigen die dag in Onkerzele.

 

Richting Geraardsbergen beginnen we beter weer te krijgen

Op een heel mooi gelegen en de laatste dagen van mei nog rustige camping vinden we onze tweede trekkershut, opnieuw keurig ingericht. Ook op en rond deze camping is het lekker om wat rond te lopen en de spieren wat anders te gebruiken.

Dinsdag 31 mei 2000 - Onkerzele naar Overijse

De lucht is grijs maar het is droog als we gelijk omhoog moeten richting Geraardsbergen. De route heeft wat korte pittige klimmetjes als we op weg zijn naar Halle, ten zuidwesten van Brussel. Alle soorten wegdek, verhard, half-verhard, kinderhoofdjes, etc. komen we tegen. Hier en daar worden langs de weg kabels gelegd en is het zand en leem op onze route gestort. We krijgen hulp van de wegwerkers om toch verder te kunnen.



De route kan nog zo bewegwijzerd zijn, verrassingen zijn er altijd

 


Je moet verder, een alternatief is er vaak niet

Voor het eerst komen we op een punt waar kaart en routebordjes elkaar tegenspreken, waardoor we een paar km. van de route missen. In Leerbeek zien we "Herman’s belegde broodjes", tevens slagerij. Hier hoeven we niet over te discussiëren. In de motregen naderen we daarna Halle en daarmee komen we in een wat drukker gebied terecht: de voorsteden van Brussel. Het kost hier ook iets meer moeite de route vast te houden.De route gaat door St. Genesius Bode en het Zoniënbos net onder Brussel. Dwars over het pad liggen enkele woudreuzen, die de storm van het vorige weekend niet hebben overleefd maar gelukkig te omzeilen zijn. Uiteindelijk bereiken we na 74 km. Overijse, waar net buiten de stad de camping ligt met één trekkershut en die is voor ons. De campingbaas heeft nog wel een biertje voor ons en nog een "Nederlandersmop": Hoe kun je vanuit een vliegtuig zien, dat je boven Nederland vliegt? Het WC-papier hangt aan de waslijn te drogen.

 

 

Woensdag 1 juni 2000 - Overijse naar St. Truiden

De fietsen zijn ontdaan van het ergste vuil van de afgelopen dagen en de kettingen zijn gesmeerd als we beginnen aan de etappe naar St. Truiden. We worden van de weg afgeleid naar een smal pad langs een stroompje dat we tot Neerijse volgen. Nu komen we in een akkerbouwgebied met wegen van één betonplaat breed, waar alleen landbouwverkeer, fietsers en bromfietsers, klasse A, op toegelaten worden. Het is rustig en heel plezierig rijden. Veel fietsers met bepakking zijn we op onze tocht nog niet tegengekomen en het zullen er ook niet veel worden.

 


Een rustig paadje onderweg richting Leuven

 


Via echte kasseien dalen we af naar Hoegaarden in de verte

 


Zelden smaakte een Hoegaarden van de tap beter als in Hoegaarden zelf

Na Leuven en Bierbeek lonkt Hoegaarden. Zeker na de lange afdaling over de kinderhoofdjes naar het centrum van Hoegaarden smaakt het "witte" vocht uitstekend op een terrasje op het plein, zelfs als je nog een flink aantal kilometers voor de boeg hebt.
De route gaat nu wat meer langs boomgaarden en velden vol verleidelijk rijpe aardbeien, de planten beschermd door zwart plastic of stro. Nu wordt het begrip strawberries opeens duidelijk. Even ten zuiden van St. Truiden voegt de LF35 zich bij de LF6. Om onze B&B te vinden moeten we diverse keren de weg vragen, tot we een postbesteller tegenkomen, dan is ook dat probleem opgelost. Bij een creatieve familie, die het houden van bijen, maken van honing en het borduren en haken van complete bloemen als hobby heeft is het na 90 km. goed uitrusten.


Over betonstroken door de landbouw richting St. Truiden

Donderdag 2 juni 2000 - St. Truiden naar Stokkem

Op deze Hemelvaartsdag gaat het warm worden, reden voor een vroege start na een ontbijt van door onze gastvrouw zelf gemaakte producten. De route gaat onder Tongeren langs net boven de taalgrens en wordt allengs vlakker naarmate we Maastricht naderen. Nog één flinke afdaling en we zijn bij het Albertkanaal aan de westkant van Maastricht.
Het aantal fietsers en wielrenners is inmiddels sterk toegenomen. In Kanne eindigt de LF6, schakelen we over op de LF7 en krijgen we de laatste gemene klim van de tocht bij Neerkanne. Hierna rijden we vlak langs de Nederlandse grens en de buitenwijken van Maastricht naar het noorden met de wind in de rug.


Met Maastricht aan de rechterhand draaien we naar het noorden langs
het Albertkanaal

Tot net voorbij Maasmechelen volgen we het pad langs het Albertkanaal. Daarna buigt de route naar rechts, richting Maas. Ter hoogte van Berg kun je met het pontje de oversteek naar Nederland maken. Wij blijven de rivier echter zo dicht mogelijk volgen om deze dag na 96 km. in Stokkem te eindigen. Een fantastische B&B, gevonden op het Internet, is onze bestemming deze avond. De fietsen gaan de kelder in.

Vrijdag 3 juni 2000 - Stokkem naar Reusel

Het mooie weer houdt aan en inspireert ons tot de langste fietsdag op deze route, 108 km. Na ruim 10 km. rijden we Maaseik in, waar het sfeervolle marktplein met veel restaurantjes er uitnodigend bij ligt, maar we zijn nog te kort op weg om daaraan toe te geven.
Bij Thorn houdt de LF7 op en vervolgen we onze route op de LF5, langs de grens met Nederland. Herhaaldelijk zie je de grenspaaltjes. Het landschap biedt wat meer bos en heide en is tamelijk vlak. De wegen zijn rustig en goed te fietsen. Diverse geasfalteerde fietspaden voeren door het bos. Wat dat betreft is de hele Vlaanderen-route enorm autoluw.


Onder Noord-Brabant door over de LF5

Ten oosten van Mol komen we in een waterrijk gebied (Zilvermeer), nemen even een kijkje in Postel en gaan vervolgens een kanaal richting Turnhout volgen. Ter hoogte van Arendonk verlaten we België om naar een Vrienden op de Fiets adres in Reusel, net over de grens, te gaan. Het blijkt wederom een uitstekende keus. Jammer dat er in België niet meer van deze adressen zijn.

Zaterdag 4 juni 2000 - Reusel naar Brecht

Vandaag moet onweer een eind aan de hitte maken. We hebben een bescheiden etappe van 65 km. naar Brecht op het programma staan. De tijd die we beschikbaar hadden was net te kort om de hele Vlaanderen-route te fietsen.
We rijden de grens weer over en pakken het jaagpad langs het kanaal bij Arendonk weer op. Als we Turnhout bereiken, gaan we even in het centrum kijken (de route gaat meest langs de rand van de grotere steden) maar kunnen dat niet echt sfeervol vinden. We vervolgen snel onze route.
Even voorbij Beerse verlaten we het kanaal en wordt de omgeving weer bosrijker.
We naderen het punt, waar we definitief de route moeten verlaten en zoeken naar de bordjes voor de LF50, de Jeugdherbergroute, die ons meer naar het noorden moet brengen. Bij Einhoven is de aansluiting. We volgen deze route tot Westmalle. Van hier is het nog 10 km. naar Brecht. De camping, waar we onze laatste trekkershut zullen gebruiken ligt mooi in de bossen ten zuidwesten van Brecht, maar maakt een niet zo onderhouden indruk. Dat geldt ook voor de hutten, die er niet echt "proper" bijliggen. Ze liggen wel handig bij de sanitaire voorzieningen, maar helaas ook dicht bij de kantine en dat zullen we weten! Pas tegen half vier ’s nachts eindigt de disco en gaan daar de deuren dicht.

Zondag 5 juni 2000 - Brecht naar Rooseldaal

Het is lekker afgekoeld als we de sleutel van de hut inleveren bij onze slaperige gastvrouw. Het is ruim twee uur rijden naar Roosendaal, waar we met onze fietsen de trein naar Rotterdam nemen en deze tocht kunnen afronden.

Info

Gereden afstand: 730 km
Kaarten / Gidsen: Vlaanderen Fietsroute Topogids (ISBN 90-5934-001-9), Michelin kaart 213, Gidsje voor LF1, Noordzeeroute
Onderdak: Stichting Vrienden op de Fiets, Trekkershutten in Vlaanderen en Zuidelijk Nederland:
Brochure via Belgisch verkeersbureau. Gastenkamers o.a. via Internet www.toerismelimburg.be
(Ook www.<plaatsnaam>.be biedt vaak toeristische informatie)

Algemeen: Fietsen in Vlaanderen