/ home / wandelen / pieterpad

Pieterpad

Van alle lange afstand wandelpaden in Nederland is het Pieterpad het langste aaneengesloten pad. Vrienden en familie hebben het pad de afgelopen jaren bij stukjes en beetjes gelopen. Wij besloten er wat mooie stukken uit te pikken.

Ommen - Hellendoorn - Holten, 37km op 28 en 29 maart 2006

Het jaar 2006 had een warme start. De laatste week van maart draaide de wind naar het oosten en kregen we zonnig weer met zo'n 15 graden en meer. We kozen in die week twee dagen om te wandelen. De keuze viel op het traject Ommen-Holten van het Pieterpad dat vooral hellingen, bos en heide bood. In Hellendoorn vonden we een perffect Vrienden op de fiets-adres: het Koehuus, een handig vakantiehuisje achter in een tuin.

Vanaf station Ommen ben je onmiddellijk op de route die na enkele tientallen meters het Maarten van Rossumpad rechts laat liggen. Langs enkele fraaie boerderijen met bloesems aan de bomen wordt snel het bos bereikt. De route gaat naar het zuiden en omhoog de Archemerberg op. Van hier heb je prachtige uitzichten over het lager gelegen land. We doen het zuidwestelijkste puntje van Lemele aan waarna vijf kilometer door open veld volgen. De Eelerberg brengt ons richting Avonturenpark Hellendoorn, dat zo vroeg in het jaar in het midden van de week nog heel stil is. De route gaat aan het eind rechtsaf, maar wij gaan linksaf en komen 800 verder in Hellendoorn aan, einde van de eerste dag, precies 20 km.

De tweede dag begon met zonnig maar wat meer heiïg weer. De route ging nu vrijwel volledig door bosgebied, dat nog zijn wintertooi had. De schapen waren buiten de schaapskooi aan het grazen en hier en daar was een verdwaalde paddestoel te vinden. Ook kwamen we enkele wandelaars tegen die al dan niet met een stukje "pad" bezig waren.

De route zou van ons deze dag wat meer de kleinere bospaden mogen volgen met wat meer klimmen en dalen. Dit traject is niet zo lang dat dat een probleem zou zijn. Op naar het volgende mooie stuk van dit pad.

Aan de rand van Ommen zijn idyllische boerderijen te vinden

De rivier de Regge doorsnijdt het landschap waarin we lopen

De top van de Archemerberg en het uitzicht

Het interieur van het Koehuus

Moe probeert nog iets te vinden in het korte gras, de kinderen kijken nieuwsgierig en wantrouwig toe

Het bos heeft eind maart nog een winterse sfeer

Het bos heeft eind maart nog een winterse sfeer met hier een daar een bijzondere paddestoel