/ home / fietsen / schotland 2018 / week 2

Fietstrip 2018 - Rotterdam naar Ayr 28 aug t/m 10 sept.

Maandag 3 september - Een wat kortere maar pittige etappe vandaag. In een koude ontbijtzaal kwam de bediening wat traag op gang. Toch was het ontbijt weer een prima basis om te fietsen. Wel stroomde het van de regen. Werd wat droger maar toen we tot 10 uur gewacht hadden, regende het weer. De route naar Dumfries was vlak en in die stad reden we door een park. Na een korte klim waren we de stad uit en kwamen we op zo'n oude verbindingsweg te rijden met weinig verkeer. We inspecteerden een soort hostel. Na veel klimmen en dalen lunchten we in Lochfoot, waar geen winkel meer was. Het was droger geworden toen we in Castle Douglas waren aangekomen en om 15.15 uur incheckten in onze b&b. Na een wandeling door het stadje aten we in de Market Inn die een goeie fish & chips serveerde. 38 km, was de afstand maar dat had ook te maken met de beschikbaarheid van adressen.

Dinsdag 4 september - Om 7 uur op, helderblauwe lucht. Begin van een mooie dag. Een heerlijk ontbijt versterkt ons. De fietsen staan al klaar en de waterflessen zijn gevuld. Wat een service! We laden de bagage en beginnen een korte reisdag naar onze bestemming maar maken wel een mooie zijtrip. Het uitrijden van Castle Douglas is erg mooi en via Rhonehouse en Bridge of Dee komen we op een mooie glooiende route met weilanden naar Loch Ken, heel idyllisch. Bij de Ken-Dee Marshes Nature Reserve stoppen we en eten wat. Hier keren we om en na een poosje Castle Douglas en stoppen bij Threave Gardens om iets te eten en te drinken. Wel eerst een flinke helling op. Zestien km verder is Kirkudbright, onze bestemming. Weer met een zeer gastvrije b&b aan de rand van de plaats. Hebben nog volop tijd voor een flinke wandeling door deze kleurrijke plaats voordat we in Kirkudbright Hotel aan tafel gaan. 48 km. vandaag.

Woensdag 5 september - Opnieuw een mooie dag en een mooie start langs de Kirkudbright Bay. Een beetje ochtendmist en kans op wat mooie foto's. We volgden een poosje de kust en daarna via een (vermoedelijk Sustrans) fietspad het bos in omdat de weg eindigde op de A75 en daar wil je met de fiets niet zijn. Die route bracht ons naar Gatehouse of Fleet, waar we koffie hadden en in gesprek raakten met een ouder echtpaar dat in het hotel verbleef. Via het Galloway Forest Park kwamen we in Creetown, waar we via een flinke helling uitreden en nog veel steiler (30%) een korte klim hadden naar een fietspad dat ons prachtige uitzichten bood. Via nog een paar niet meer verwachte hellingen en loopwerk kwamen we in Newton Stewart aan waar we geboekt hadden in hetzelfde questhouse als ee jaar eerder. Nieuwe eigenaren maar heel hartelijk. Aten in The Crown Hotel. 57 pittige kilometers.

Donderdag 6 september - Door gesprekken met de nieuwe eigenaren en een heerlijk ontbijt zijn we pas om 9.30 weg. Eerst boodschappen doen voor onze lunch en avondeten en duiken dan Galloway Forest binnen. Mooi rijden, flinke waterval, stenen muurtjes bedekt met mos. Na 17 km. zijn we bij Glen Trool Visitor Centre en ja, het café is open. Op een vogelvoedertafel buiten doen de vogels zich tegoed aan de scones van gisteren. Daarna reden we door een echt Schots landschap. Het blauw uit de lucht verdween en regen dreigde terwijl we lunchten. Heel even kwam het met bakken uit de hemel en daarna knapte het weer op. Twee keer moesten we over toppen van bijna 400 meter. Hierna een lange afdaling naar Crosshill. Rigg Cottage was onze bestemming. We werden verwacht. Heerlijk rustig en gastvrij. Samen met onze gastvrouw dineerden we. Werkten ons dagboek bij en hadden een prima nachtrust. 52 km.

Vrijdag 7 september - Na een lekker ontbijt gingen we op pad voor onze laatste fietsetappe: via Maybole naar Ayr. Het was maar 33 km maar wel 700 hoogtemeters. In het drukke Maybole (de A77 ging dwars door de plaats) deden we nog boodschappen en keken wat rond. Daarna begon de klim naar het westen om over de laatste heuvelruggen te komen en bij de Ierse Zee. Daar moest wel wat bij gelopen worden. We lunchten op een van de hellingen en na de laatst afdaling kwamen we op de kustweg, die we konden verruilen voor een veel rustiger traject dichter bij het water. We maakten nog een zijsprongetje naar het geboortehuis van de dichter Robert Burns en we zwichtten voor de verleidingen van de tearoom daartegen over. Via een mooie fietspad langs de kust kwamen we Ayr binnen en vonden makkelijk onze b&b die een chique uitstraling had maar niet duur was. We haalden onze treinkaartjes op bij het station dat in verbouwingsfase was. Er was door een storing geen treinverkeer naar Glasgow maar men verwachtte dat dat morgen opgelost was. Gingen naar het aanbevolen restaurant en naar bed.

Zaterdag 8 september - Zetten onze spullen klaar en namen een wat bescheidener ontbijt. We hoeven nauwelijks te fietsen vandaag. Wat nattig weer. Even voor 9 uur op pad. We weten nu de kortste weg naar het station. We halen net de trein van 9.08 uur. Af en toe is er uitzicht en soms benemen de hedgerows ons het uizicht. Een uur later stappen we uit en hebben tijd zat. Onze trein naar Carlisle gaat pas over 2,5 uur. We drinken koffie en halen in een helder ogenblik fietskaartjes, waarvoor we een reserveringsnummer hebben, uit de automaat. Dan wordt het tijd voor de "tgv" naar London Euston. We zijn de enigen met fietsen aan boord. Ruim een uur later zijn we in het drukke Carlisle. Veel tattoo studios, barbershops en pizzatentjes langs de weg naar onze b&b. Fietsen is geen optie in deze drukte. We worden welkom geheten. De fietsen krijgen onderdak in de tuin en na wat thee verkennen we de stad, de kathedraal en van een afstand het kasteel. Daarna een Thais restaurant, nog wat lezen en we zijn klaar voor de etappe naar de veerboot.

Zondag 9 september - We konden 7.30 ontbijten en waren daardoor snel vertrokken over de nu stille straat. Daardoor halen we op het station een trein eerder dan gepland. Het is regenachtig maar de trein haalt het weer in. Naar het oosten toe is het steeds zonniger. We rijden langs allerlei plekken waar we op de fietstocht langskwamen. We stappen in Newcastle uit, drinken nog wat koffie op het station en zoeken dan onze weg naar de kade langs de Tyne om terug te fietsen. Door allerlei festiviteiten moeten we een kort deel lopen maar daarna komt de gang er in en herkennen we de route van de heenreis. Rond 13.30 uur zijn we weer bij de boot. We bestellen daar nog een ontbijt en mogen vrji snel aan boord zodat het plateau voor de fietsen weer kan worden afgesloten voor het laden van auto's. Onze hut ligt diep in het schip maar is heel rustig. We drinken koffie, lezen wat, kijken buiten naar het inchecken. De laatste die binnenkomt is een defecte motorfiets die door enkele beamten aan boord wordt geduwd. Daarna is de boot snel weg. Diner in het buffetrestaurant daarna kijken achterop naar de zonsondergang en een verdwaalde duif die land op de achtersteven..

Maandag 10 september - Half zeven op, ontbijt en om 10 uur mogen we de boot af. We rijden naar Driehuis en nog wat verder naar Santpoort waar we op de trein gaan. Zo zijn we om 14 uur weer thuis en zet onze buurvrouw ons op de foto. Mooie trip. Volgend jaar weer een stuk?