Naar Tiengemeten en terug - 15 en 16 juli 2009

Woensdag 15 en donderdag 16 juli 2009 waren mooie dagen om onze fietsspieren te testen met volle kampeerbepakking op de fietsen. Dat hadden we drie jaar geleden voor het laatst gedaan. We waren nog nooit naar het eiland Tiengemeten in het Haringvliet geweest, terwijl we het al jaren bijna wekelijks kunnen zien liggen als we over de Haringvlietbrug rijden. Het eiland heeft nu een herberg en een camping, zodat je er kunt overnachten. Daarnaast is inmiddels het Rien Poortvliet Museum op het eiland gevestigd. Zoals we merkten zijn er bij goed weer heel veel dagjesmensen op Tiengemeten te vinden. De pont vaart ongeveer ieder uur naar Tiengemeten en een kwartier later weer terug.

Onze route liep van Rotterdam-Alexander via de Van Brienenoordbrug, Barendrecht en de Heinenoordtunnel over een mooi fietspad langs Oude Maas en Spui naar Oud-Beijerland. Na een koffiestop door naar Nieuw-Beijerland, waar we nog een uitstapje maakten naar Hellevoetsluis, om vervolgens de route voort te zetten via Piershil naar de de aanlegplaats van het pontveer bij Nieuwendijk aan het Haringvliet. Hier is een grote parkeerplaats, want auto's mogen zonder speciale vergunning niet mee. Fietsen wel en de 2 euro betaal je als je terugreist.

Het is een leuke overtocht van ruim 10 minuten een beetje schuin links naar het haventje op Tiengemeten. Daar stonden om kwart over vijf 's middags de dagjesmensen klaar om terug te gaan. Het is dan nog 3 km. fietsen naar de oostpunt van het eiland waar herberg en camping liggen, en die liggen daar prachtig. Er zijn 2 beschutte grasvelden en een grote wei waarop gekampeerd kan worden. In de herberg is het toiletgebouw. Het eten bij de herberg is eenvoudig, goed en niet duur. We konden buiten zitten en genieten van bier uit de Hoeksche Waard. Later maakten we een wandeling over de noordelijke buitendijk en genoten van een prachtige zonsondergang.

De volgende ochtend verkenden we andere delen van het eiland dat geleidelijk aan zijn natuurfunctie krijgt. Om 10.15 uur pakten we de boot om vanuit Nieuwendijk de rondrit over de Hoeksche waard voort te zetten. Vooral het stuk van Numansdorp naar Strijen Sas is zeer de moeite waard. Bij 's-Gravendeel pakten we de LF12b op, een stuk dat we nog niet kenden en via het pontje bij Puttershoek gingen we de Oude Maas weer over en via Heerjansdam weer op huis aan. We reden in totaal ong. 140 km.

Hieronder een foto-impressie van deze tocht.

Het pontje van Nieuwendijk naar Tiengemeten met het eiland in de verte

De herberg aan de oostpunt van Tiengemeten gezien van af het beschutte campingveld

We vonden een prima plekje voor de tent en onze fietsen

Hoewel Tiengemeten zijn agraische functie grotendeels verliest zijn er toch nog paarden en koeien te vinden

Moeder en kind komen nieuwsgierig op ons af aan het eind van de open camping weide

.... en kunnen het prima met elkaar vinden

De volgende ochtend, fietsend langs de dijk, komen we deze pony met de manen in de wind tegen

Grote delen van het eiland worden omgevormd tot een waterrijk natuurgebied waar de vogels de ruimte krijgen

In de verte een rijtje arbeiderswoningen, die mogelijk ook een nieuwe functie zullen krijgen.