/ home / fietsen / rotterdam_zwolle

Van Rotterdam naar Zwolle, 14 t/m 16 augustus 2014, 250 km.

Omdat onze lange tocht in Frankrijk dit jaar niet door kon gaan waren we nu in augustus dringend aan een fysieke uitdaging toe. Drie dagen fietsen werd het. Van Rotterdam richting de Veluwe, door naar de Achterhoek en op de derde dag via de Holterberg naar Zwolle.. Klik rechts in de foto voor vervolg van de fotoshow.

Donderdag 14 augustus - Rotterdam naar Renswoude, 91 km.

Om acht uur weg. De zon trok al naar het oosten weg en dreigende wolken naderen uit het westen. Na ruim 5 km. verlaten we de kern van Krimpen a/d IJssel en gaan de natuur in. We rijden door het Loetbos langs de Loet, door Berkenwoude en via de Kadijk komen we op smalle weggetjes met soms een grasstrook in het midden. Via Vlist gaat de route naar Polsbroek. Iets voorbij deze plaats is een restaurant open. Gehard als we zijn willen we buiten zitten maar de dreigende lucht wordt nu een flinke stortbui, dus gauw naar binnen.

Na drie kwartier is het weer droog en gaan we op IJsselstein aan, waar we bij het stadskantoor schuilen voor de tweede bui.Hierna was het leuk rijden onder Utrecht door tegen de klok in. We komen langs het Fort Jutphaas en rijden op Lunetten aan. Hier net voorbij kruisen we de A12 en rijden we naar Bunnik. Net voorbij Bunnik is een kraam waar ze vers fruit verkopen en ook soep. Dat laatste lijkt ons wel wat maar die soep was nog in de maak. We nemen koffie en thee en eten op een overdekt terras onze broodjes op. Op die manier ontwijken we de volgende bui.

Het is een dag met wind mee. Het Slot Zeist is het begin van een rit door het centrum van Zeist waarna we de bossen in gaan. De regen van de laatste weken hebben de paden een beetje week gemaakt en soms wat modderig. Niet lekker voor de fietsen. Het begint steeds beter weer te worden. Vanuit het bos komen we bij een vaart en links blijkt een theehuis. We zijn aan de vroege kant, dus gaan we op bezoek bij Theehuis Mon Chouette

Verfrist door lekker ijs beginnen we aan de laatste kilometers naar Renswoude waar we exact om 17 uur op ons gastadres aankomen. Ook het eten is in deze plaats prima voor elkaar. We kunnen overdekt buiten zitten. Een heerlijke dag fietsen kunnen we zo mooi afsluiten.

Vrijdag 15 augustus - Renswoude naar Vorden, 78 km.

Onze gastheer Gerrit zorgde voor een prima ontbijt waardoor we met voldoende brandstof vertrokken richting Veluwe. We stopten nog even bij Kasteel Renswoude, een indrukwekkend bouwwerk aan de oostkant van het dorp, dat met ong. 4000 inwoners een kleine zelsfstandige gemeente is. Via Ederveen scheerden we door de noordkant van Ede om vervolgens de Ginkelse heide op te gaan. Wind nog steeds in de rug en afgezien van wat licht gespetter, droog. Prachtige heidevelden. We rijden over spierwitte betonnen fietspaden langs het nationale park Hoge Veluwe, dat we aan de onderkant passeren. Hier ligt een restaurant, Planken Wambuis, waar het terras gezien het dreigende weer gesloten is, maar binnen hebben ze fantastische koffie en lekker appeltaart. Zo kunnen we er weer even tegen.

We gaan richting Veluwezoom, mooi rijdend door bossen en velden en langs beken. De paden zijn soms onverhard en wat zwaar fietsen. Een Schotse Hooglander vindt het nodig om op het pad rond te scharrelen om te grazen. Hij komt onze richting op. We trekken ons wat terug maar kunnen uiteindelijk wel om hem heen.

Zo komen we bij Dieren uit de bossen. Steken de weg naar Arnhem over en na een paar honderd meter zien we een ommuurde wijngaard aan de rechterkant met een terras. We hebben nog wel wat tijd, dus stallen we de fietsen en Ton probeert een glas van hun witte wijnen. Goed te drinken. De eigenaar klaagt over het natte weer. Niet goed voor de druiven. Kans op meeldauw.

Het pontje in Dieren brengt ons naar de Achterhoek. Gerommel in de lucht. Onweer dreigt. Dan is het niet handig om over een dijk langs het water te fietsen dus het laatste stuk rijden we door de dorpen naar Vorden. Op dit gastadres waren we in 2012 ook. We vonden het makkelijk en de kamer had een zitje. Prima. Eten in het restaurant bij het station was ook top. Mooie tweede dag met nauwelijks regen.

Zaterdag 16 augustus - Vorden naar Zwolle, 81 km.

Na een zeer rustige nacht en het ontbijt staan we buiten bij de schuur en zien in het noordwesten blauwe lucht die op ons afkomt. Ons wordt een mooie ochtend beloofd. Dat gaat gelukkig ook gebeuren. Onze gastheer legt ons de mooiste route uit naar Laren, dat op onze route ligt en die komt overeen met wat De Fietsersbond routeplanner in gedachten had. Af en toe bos, maisvelden en kanalen en beken. Na twee dagen fietsen nemen we de tijd en doen het rustig aan.

Rond 10 uur zijn we na het oversteken van het Twenthekanaal in Laren waar we bij de bakker wat lekkere broodjes kopen. Iets terug is restaurant Stegeman waar ze het terras aan het voorbereiden zijn. Vooruit dan maar.Daarna snel verder de A1 over en op de Holterberg aan. Een mooi geasfalteerd bospad loopt door de oostkant van dit bosgebied. We eten een broodje en daarna is het 50 meter klimmen om op het plateau te komen. Hier bloeit de heide volop. Dit is een van de mooiste stukken van de route.

Als we het bos verlaten komen we in Haarle aan waar we tijdens onze rit in 1999 over de LF15 (Boerenlandroute) een overnachting hadden. Het restaurant waar we aten herkennen we. Een nieuw klimmetje brengt ons in Luttenberg, waar het begint te regenen en hard genoeg om de regenbroek aan te doen. Vanaf nu gaat de route steeds meer naar het westen en merken we de tegenwind. In de buurt van Heino eten we nog een broodje en beslissen we door te gaan naar Zwolle. Dit ondanks de vermoeidheid van het langdurig rijden op klinkers.

Dat houdt gelukkig op een gegeven moment op en we sturen op Zwolle aan, ons eindpunt van de fietstrip. Om kwart over vier komen we daar aan en een half uur later zitten in de trein naar Utrecht. Wegens werk aan het spoor moeten we in Utrecht overstappen. We zijn heel relaxed moe en vinden alles prima. Kunnen terugkijken op weer een geslaagd Hollands fietstripje.