/ home / fietsen / lf1-15-23-9

LF1, LF15, LF23 en LF9, van Zandvoort naar Hollandsche Rading

Na drie jaar onze fietsblik op Frankrijk te hebben gericht besloten we om wat stukjes "LF" routes aan elkaar te knopen, aangevuld met wat stukjes knooppunten, zodat we het westelijk deel van de LF15, de Boerenlandroute, zouden kunnen doen. Erg warm weer deed ons hier en daar van de originele plannen afwijken om de dagafstanden niet te lang te laten worden. Totaal reden we zo'n 255 km en onderweg verbleven we bij twee Vrienden op de Fiets-adressen.

Dinsdag 22 mei 2012, Zandvoort - Hoorn, 81 km

Het was boven verwachting prachtig weer toen we rond 8 uur van huis vertrokken voor de eerste 7 km, naar station Blaak in Rotterdam. De intercity van 9.02 uur richting Haarlem had gelukkig plaats voor onze fietsen (zou wel moeten want fietsen mogen pas na 9 uur op de trein mee). In Haarlem konden we de lift niet vinden en met wat getob kregen we de fietsen beneden. Daar zagen we dat de lift net achter de trap zat. We kwamen in een overvol treintje richting Zandvoort. Allemaal badgasten dachten we maar het bleek voor 90% studenten te zijn die in Overveen uitstapten.

In Zandvoort kozen we er voor om de boulevard op te zoeken en naar het noorden langs de boulevard te fietsen. Zeewind tegen en lekker fris. Hierna draaiden we met de weg mee landinwaarts, tot we de LF1 tegenkwamen die we vervolgens tot Egmond zouden volgen. Een schaduwrijk terras bracht ons de koffie en een stukje appeltaart waar we aan toe waren.

 

Eindeloze rijen strandhuisjes ten noorden van Zandvoort

 

Gezien de tijd en nog af te leggen kilometers gingen we snel verder.Het nationaal park Kennemerland is een prachtig terrein om doorheen te rijden. De schoonheid en stilte worden een beetje onderbroken door de drukte bij de oversteek van het Noordzeekanaal. Hierna gaat het bij Wijk aan Zee weer richting duinen en is de natuur weer volop terug. We zijn niet de enige fietsers. Opvallend is het grote percentage elektrische fietsen dat we zien.

 

Een natuurgebied in de duinen bij Castricum

 

Ter hoogte van Egmond Binnen besloten we de LF1 vaarwel te zeggen. Het fietsen tegen de wind had aardig wat energie gekost. We zochten de knooppunten uit die we nodig hadden om in hartje Alkmaar te komen waar de LF15, de Boerenlandroute, wilden oppakken. Dat ging goed tot knooppunt 50 in Alkmaar, dat ergens bij een grote brug moest zijn, maar onvindbaar was. We reden diverse richtingen een stukje in om aanwijzingen naar het volgende knooppunt te vinden. Na een kwartier zaten we goed en begonnen we de borden voor LF15 te zien. Het was prachtig fietsen door het boerenland, over de dijken van de Schermer met hier en daar een molen.

Waar de LF15 een duik naar het zuiden maakt gingen we rechtdoor op Hoorn af. Ons adres lag een 100 meter van een verbinding tussen knooppunten en stond ge"waypoint" in de gps. Om half zes kwamen we er aan. De vrouw des huizes schrok eerst. Ze had ons een week later verwacht, maar later moest ze toegeven dat het goed in de boeken stond, en de kamer was in orde.

In Hoorn vonden we bij de kerk een leuk terras van een café-restaurant. Daarna nog een wandeling door het centrum waar de terrassen vol zaten en daarna bijkomen van ruim 80 km. redelijk hard werken.

Woensdag 23 mei 2012, Hoorn - Elburg, 95 km

Na een warme nacht met niet zo optimale slaap zitten we om 8 uur aan het ontbijt in de mooie serre, die helaas uitkijkt op de grote zijmuur van een Leen Bakker. De bomen in de tuin moeten nog wat groeien om dat te verbergen. Om 9 uur zijn we weer op pad via knooppunten recht op Enkhuizen aan. We hebben de wind licht tegen maar door de lintbebouwing van Lutjebroek en Grotebroek gaat het soepel naar het oosten, met de niet te sterke wind schuin tegen.

Na 20 km. zijn we aan de rand van Enkhuizen en draaden de Knardijk op. Het verstand ging op 0 voor de 32 km. naar Lelystad, waarvan 27 over de dijk. Volop vliegjes waardoor de zonnebril noodzakelijk wordt. De noord tot noordoosten wind die we eerst opzij hadden krijgen we later schuin mee, waardoor het eigenlijk prettig fietsen is met de verkoeling van het IJsselmeer. Na ruim 12 km. zien we een werkeiland en ook een restaurantje "Check Point Charley". Een grote koffie en een dito appelpunt worden in de schaduw snel weggewerkt.

Zo versterkt kunnen we het tempo opvoeren. Tegen de middag rijden we door Batavia Stad, een groot fashion outlet gebeuren, maar daarna door het groen van Lelystad tot vlak voor een spoorwegviaduct waar we om 12.30 uur na 52 km. lunchen. Nog even houden we het groen, waarna we bij een industriegebied weer op de volle zon worden getrakteerd. Geen beschutting en verkoeling meer, maar doorstampen over de polderwegen naar Dronten.

Daar komen we in de nieuwbouw terecht. We besluiten om niet direct op Elburg aan te rijden, anders zouden we veel te vroeg aankomen, maar wat noordelijker te koersen, zodat we door het bos kunnen rijden aan de noordoostkant van de polder. De ingang hiervan is wat lastig te vinden, maar voor een paar km. hebben we de verkoeling die we zoeken. De laatste kilometers door de Flevopolder rijden we langs het water. Via de brug draaien we rond half vijf Elburg binnen en hebben geen moeite om ons adres voor de nacht te vinden. We zijn er al twee keer eerder geweest om van geweldige gastvrijheid te genieten.

Het is intussen bewolkt geraakt. Er dreigt onweer. Dat blijft uit totdat we terug zijn van een uitstekende Chinees bij de buitenhaven van Elburg, waar veel plaatsen zijn om goed te eten. Ook hier is het onmogelijk om de hitte uit te slaapkamer te verdrijven. Een geweldig ontbijt maakt dat meer dan goed.

Donderdag 24 mei 2012, Elburg - Hollandsche Rading, 72 km

We reden terug het dorp in en via een van de zijstraten in de vesting gingen we richting zuidwesten voor 50 fantastische kilometers Zuiderzeeroute langs het IJsselmeer. Tot Harderwijk hielden we nog wat afstand tot het water, waardoor je zicht had op de prachtige boerderijen in deze streek. In Harderwijk namen we na door de oude binnenstad gereden te zijn en na passeren van alle schoolbussen met kinderen op weg naar het Dolfinarium de gelegenheid te baat om een lekkere bak koffie te scoren.

 

 

 

Diverse uitzichten, rijdend langs het IJsselmeer

 

Hier ging het pad het IJsselmeer dicht volgen en buiten de stad gingen we de dijk op, waardoor we prachtig zicht hadden op Veluwemeer en binnenland. Vlak voor Spakenburg/Bunschoten werden we door werkzaamheden de dijk af gedirigeerd. Dat kwam ons eigenlijk wel goed uit, omdat we hier wat af gingen wijken van de LF23, de Zuiderzeeroute, die de voorkeur had voor een omweg. Wij moesten voor een bepaalde tijd onze bestemming Utrecht halen, omdat anders de fiets niet in de avondspits op de trein zou mogen.

 

Vlak bij strand Nulde was bij een ludieke actie een fietsmonument gestolen. Het werd teruggevonden
en hier weer ceremonieel teruggezet

 

We kozen ervoor om via knooppunten onder Spakenburg door en dwars door Baarn zo snel mogelijk het bos te vinden om wat verkoeling te krijgen. Dat werkte goed. We pauzeerden even voor een broodje en gingen verder. Na Baarn moesten we bij kp 63 weer op een LF-route komen, de NAP route, die we tot Utrecht zouden volgen. Prachtig fietsen door Lage Vuursche en omgeving. Vlak voor Hollandsche Rading hadden we trek in een ijsje. Hier besloten we om van die plaats ons eindpunt voor de dag te maken. Het had een station en bij 28 graden in het open veld naar Utrecht rijden en de stad in sprak ons niet zo aan.

Het werd al met al een leuke training voor mogelijk wat ambitieuzere fietsplannen in de vroege zomer.

 


Grotere kaart

 

© TS 2012