/ home / fietsen / lf13

LF1 en LF13, van Rotterdam via Middelburg naar Venlo

Het was al weer meer dan anderhalf jaar geleden dat we een serieus stuk LF-route hadden gefietst. Als voorbereiding op het Duitse deel van de North Sea Cycle Route, dat we in juni 2006 hopen te rijden, profiteerden we van het mooie weer de eerste helft van mei en besloten we de LF1 op te pakken waar we hem in 1993 verlaten hadden, namelijk de pont Maassluis-Rozenburg, vandaar te rijden tot waar de LF1 de LF13 kruist, bij Middelburg, en van die route het Nederlandse deel te rijden, namelijk tot Venlo station. Het is een tocht die alles biedt: door de stad, langs grote rivieren, door polders en oude dorpjes, over de deltawerken, langs het strand, door bos en langs jaagpaden bij kanalen, alles bij elkaar ongeveer 390 km.

Dag 1, Rotterdam - Ouddorp, 10 mei 2006 - 70 km.

Prachtig weer, noordoostenwindje, tijd op de fietstassen op te laden. Slaapzak en mat in een plastic zak onder een spankoord op de bagagedrager. Voortassen waren niet nodig op deze 5-daagse trip. De makkelijkste route is om vanuit Rotterdam Alexander de Maas en Maasboulevard op te zoeken en daarlangs de stad in te gaan. Na een poosje kom je borden voor de LF11 en LF12 tegen die je verder op weg helpen door de stad, die in Delfshaven een echt internatinionaal karakter krijgt. Via Marconiplein rijd je Schiedam binnen, waar we de borden kwijtraken en daarom fietsborden richting Vlaardingen en Hoek van Holland volgen. Na het kruisen van de A4 vinden we de route weer terug en na een uur fietsen verlaten we de stedelijke wereld en gaan we het groen in rond de Nieuwe Waterweg, wat heel lekker rijden is. Weer veel zwanen aan de oevers.

Na 25 km. is restaurant 't Oeverbos vlak voor Maassluis een mooie stop voor koffie met iets lekkers. De pont naar Rozenburg is net weg maar gaat om de 20 minuten. We volgen daarna de waterkant richting Den Briel, waar we rond het centrum rijden op weg naar de Voornse polders. De Haringvlietsluizen zijn de eerste van de Deltawerken die we op deze route tegenkomen. Aan het einde hiervan draaien we onder de weg door haar Goedereede-Havenhoofd, Goedereede zelf en via rustige smalle binnenwegen draaien we Ouddorp in, waar we de route laten voor wat hij is, boodschappen doen en op de Klarenbeekseweg een camping opzoeken. Voor 5 euro staan we. Dat kom je alleen in Frankrijk nog tegen. De zon gaat mooi onder en als we terugkomen blijken we gezelschap te hebben gekregen van een middenformaat camper.

 


De tent staat op een mooi hoekje op het trekkersveld van de camping in Ouddorp

 

Dag 2, Ouddorp - Heinkenszand, 11 mei 2006, 75 km.

Bij het opstaan zien we dat de tent zijknat is van de dauw. We ontbijten, ruimen op en zetten de tent in de zon zodra die op ons veldje schijnt. Redelijk droog krijgen we alles ingepakt en weer op de fiets. Als we de Klarenbeekseweg uitrijden hebben we de LF1 borden weer terug en rijden beschut door de bomen achter de duinen naar de Brouwersdam.


Prachtig uitzicht van de top van de Brouwersdam op weg naar Schouwen

Hier komen we op het fietspad boven op de dam terecht, wat prachtige uitzichten op zee en Grevelingen oplevert. We rijden Schouwen binnen, door Renesse heen en komen dan op een stille klinkerweg in een bosrijke omgeving. Deze brengt ons naar Burgh-Haamstede en Westerschouwen. Koffietijd uiteraard en natuurlijk moet je alle mogelijkheden benutten om de waterflessen bij te vullen.

De Boswachterij Westerschouwen in de duinen zorgt voor de enige echte hellingen tijdens deze trip. Het is een leuke afwisseling voor het volgende deltawerk eraankomt: de Oosterscheldedam, die ons ruim 10 km. bezighoudt.

We houden uitzicht over de zee als we het Veerse Meer oversteken en draaien de dijk op naar Veere. Hoe mooi het dorp ook is, we laten het voor wat het is, en verlaten daar de LF1 om aan ons eigenlijke doel de LF13 te kunnen beginnen. Onder Arnemuiden, waar we de boodschappen doen, pikken we die weer op. Dat is ong 5 km. voorbij de start in Middelburg.

Het is mooi rijden door het Zuidbevelandse polderland. Bij Nieuwdorp gaan we van de route af om de camping bij Heinkenszand te bereiken. Dat kost dan 18 euro voor 2 fietsen en een tentje, hetzelfde als voor een auto met caravan. Een tarief voor fietskampeerders zou wel zo aardig zijn. Camping is overigens uitstekend en heeft banken om te zitten. Altijd op de grond of op een matje zitten is ook niet alles.

Dag 3, Heinkenszand - Nispen, 12 mei 2006, 80 km.

Rond half 10 staat alles weer op de fietsen. Het is opnieuw prachtig weer. De wind is wat naar het westen gedraaid, gunstig dus, en we pakken na vijf km. bij Nisse de LF13 weer op. Opnieuw de uitgestrekte polders en prachtige bomenrijen langs de dijken. Ook zien we hier en daar glastuinbouw. Langs de dijken aan de Westerschelde zien we de windmolenparken. Bij Hansweert moeten we het Kanaal door Zuid-Beveland oversteken, maar er worden diverse schepen geschut in de sluizen. Er blijken echter 2 overgangen voor de fietsers, wat we na 10 minuten ontdekken. In Kruiningen hopen we onze cafeïnevoorraad weer aan te vullen maar moeten tot de rand van het dorp rijden voor we iets vinden. Hier wordt nog filterkoffie geserverveerd en die wordt vers gezet.

Langs de zuidrand van Zuid-Beveland naderen we het Schelde-Rijnkanaal. We stoppen voor lunch en horen vlak bij ons een machinaal geluid. De schapen blijken te worden geschoren en gepedicuurd. Ze werken niet echt mee maar een ervaren scheerder neemt ze in een soort houdgreep waardoor het scheren zonder ongelukken verloopt.

 


Schapen scheren in Zeeland

We verlaten Zeeland en rijden Woensdrecht binnen en daarmee Noord-Brabant. Ons doel is een camping tussen Nispen en Roosendaal. Eerst strijken we neer in Nispen op een terrasje. Opvallend hoeveel zwaar verkeer nog over deze dorpswegen rijdt. Camping Zonneland wordt al op de borden aangegeven en we hebben een prima plek in het bos. 's Avonds gaan we aan de picknicktafels bij de receptie zitten om te lezen. We krijgen plastic tuinstoelen aangeboden om ook bij onze tent te kunnen zitten, een leuk gebaar. Met 12 euro is het tarief weer redelijk te noemen.

Dag 4, Nispen - Oirschot, 13 mei 2006, 85 km.

Het wordt waarschijnlijk een lange dag en we zijn wat eerder op pad dit keer. Het landschap is afwisselend met kleine plukje bos en open veld. Langs de rivier de Mark rijden we Ulvenhout binnen. Dan hebben we er zo'n 40 km op zitten, hebben koffie en doen boodschappen. Dan volgen bijna 20 km. aan smalle bospaden door de boswachterijen van Ulvenhout en Chaam. Het is zaterdag en er zijn wat meer fietsers op pad. Fietskampeerders bleken een zeldzaamheid op deze trip. We kwamen hooguit een of twee stellen per dag tegen.

 


Een lang en mooi bospad in westelijk Noord-Brabant

Na Alphen gaat de route langs Hilvarenbeek onder Tilburg door. Het lijkt erop dat de route af en toe wordt aangepast. Dat merkten we ook op de LF1. Ons boekje uit 1995 en de kaarten uit de ANWB Fietsatlas volgen soms een andere route dan de borden. Samen met een Garmin GPS komen we er uitstekend uit.

Kort voor Oirschot komen we langs het Wilhelminakanaal te rijden en in het levendige plaatsje zijn volop terrasjes te vinden voor een pintje of een lekker Belgisch biertje. We zijn er toch bijna. Hoewel, een motorfietser die door een binnenbocht te nemen recht op je af komt, kan het verhaal een heel andere wending geven. Gelukkig is er ruimte om uit te wijken (voor ons dus).

De camping is knap luxe. De naam Latour verraadt dat al een beetje. De prijs, 13 euro, valt binnen de normen en sanitair is van een geweldige kwaliteit. Nooit eerder meegemaakt. We staan naast een gigantische Duitse camper, formaat touringcar. Er is verandering in het weer op komst maar we sluiten de dag droog af.

 


Hoe groot kan het contrast zijn????

Dag 5, Oirschot - Venlo, 14 mei, 80 km.

De lucht is grijs. Het zou kunnen gaan regenen. We zijn wat eerder uit het dons en zorgen dat we om half negen op pad zijn. Een onverharde weg brengt ons weer terug naar het kanaal dat we tot voorbij Eindhoven zullen volgen samen met enkele andere fietsers en redelijk wat joggers. Hierna gaan we weer het Brabantse land in, waar het aspergetijd is. Veel velden met strakke beklede heuveltjes en auto's met Poolse kentekens bij de bedrijven.

 


Half mei is de aspergeteelt en -oogst in Brabant in volle gang.

In Lierop stuiten op een café met een serre, waar wat wandelaars zitten. We pakken snel een tafel om van de lokale vlaaien te kunnen genieten. Hier kun je inschrijven voor een culinaire fietstocht, die in de streek vijf locaties aandoet, waar je steeds een van de gangen van het diner geserveerd krijgt. Indrukwekkend is de koepelkerk als we door het dorp rijden

We rijden verder richting Maas. Het blijft droog tot onze vreugde en via Blerick bereiken we de spoorbrug over de Maas, waarlangs het fietspad loopt. Op het station kopen we de kaartjes voor de terugreis naar Rotterdam. Dit kan rechtstreeks met de intercity met eindbestemming Den Haag CS waar je met de fiets gelijkvloers naar toe kunt. In een uur en drie kwartier zijn de bijna 400 km. weer geneutraliseerd en fietsen we de laatste kilometers naar huis. Een beetje zadelpijn, maar dat mag op de eerste meerdaagse trip van het jaar

© Ton van der Laan @ Sue Goldberg